10-20-30-metoden | Intervallträning | Träningsschema

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se

10-20-30-metoden | Intervallträning | Träningsschema

Ett träningsschema med fokus på intervallträning, där eleven redogör för 12 veckors träning bestående av bl.a. löpning, simning och spinning. 10-20-30-metoden används som en del av träningen, och eleven redogör kort för respektive träningsformer.

Utdrag

10-20-30-metoden
10-20-30-metoden är följande: Först sprintar man nästan sin maximala fart i 10 sekunder, följt av snabb joggning i 20 sekunder, för att till sist jogga långsamt i 30 sekunder. Denna övning skall återupprepas 5 – 6 gånger.

Förklaring av träningsschemat:
Mitt träningsschema består av tre riktiga träningspass i veckan, följt av ett ”hålla i gång” pass per vecka, bestående av promenad/cykling på en viss distans, beroende på hur långt in i träningspasset man kommit. De tre olika passen är följande:
På måndagen är det löpning. Denna löpning sker på antingen asfalt eller skog, beroende på vad man föredrar, och man skall springa intervall. Allra helst med 10-20-30 metoden. Då denna metod endast täcker 5 minuter i början skall man självklart göra lite lätt joggning efter passet för att varva ned. Tiden för denna.... Köp tillgång för att läsa mer

10-20-30-metoden | Intervallträning | Träningsschema

[0]
Inga användarrecensioner än.