Kriser | Psykologi | Instuderingsfrågor

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 2
  • Psykologi 2a
  • B
  • 4
  • 1740
  • PDF

Kriser | Psykologi | Instuderingsfrågor

Instuderingsfrågor i Psykologi, som omfattar kriser som begrepp. Eleven redogör för olika sorts kriser en människa kan genomgå, och konsekvenser och lösningar därefter.


Notera att källhänvisning saknas.

Innehåll

- Ge exempel på olika slags kriser. Det finns exempel i de flesta människors vardag, liksom i filmer och i skönlitteratur. Analysera krisförloppen och se om det går att urskilja tydliga krisfaser.
- Människor i kris behöver inte alltid professionell hjälp. Vad kan man t.ex. göra som vän eller familjemedlem.
- Vid de tillfällen då professionell hjälp kan behövas så kan det vara bra att veta var man kan vända sig. Ge exempel på var man kan finna hjälp och vad denna hjälp går ut på.
- Kontakta en arbetsplats, en förening, en skola eller kommunen. Vilken form av krishanteringsplan har de? Beskriv denna och kom med egna reflektioner.

Utdrag

När någon människa i din närhet genomgång en kris eller har ett trauma i bakgrunden som är svårt att ta sig igenom, då är det enklast att bara visa att man finns där, att man vill och försöker förstå situationen, det hjälper inte att säga ”jag vet hur det känns” om du inte har varit i samma sits, så försök sätt dig in i hur personen mår och ta det därifrån.

Det är alltid bra att försöka få personen i fråga på andra tankar och göra saker som får den och skratta... Köp tillgång för att läsa mer

Kriser | Psykologi | Instuderingsfrågor

[5]
Användarnas bedömningar
  • 2012-03-31
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    Bra med exempel men det var något konstigt att läsa. Finns ganska mycket felformuleringar och det är vårt att hänga med i texten.
  • 2016-05-16
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    dmcqnipaehfickWDKCOIAJSOIQDJCUAFNWOX
  • 2015-12-08
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  • 2012-10-18
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    fin skriven men ändå saknar