H&M | Fördjupningsuppgift

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 1
  • Företagsekonomi A
  • Inget betyg givet
  • 3
  • 1070
  • PDF

H&M | Fördjupningsuppgift

En fördjupningsuppgift om H&M där eleven bland annat skriver om företagets historia, affärsidé och vilka samarbeten de har.

Notera att det saknas källor.

Utdrag

I början hette det bara Hennes. Den första H&M-butiken öppnades av Erling Persson i Västerås 1947. Sedan dess har H&M expanderat kraftigt och idag finns det omkring 2 200 butiker i över 38 olika marknader på 4 kontinenter. Tyskland är kedjans största marknad, följt av Storbritannien och Sverige. Kedjan inledde också franchiseverksamhet, i Mellanöstern, i Dubai och Kuwait, under hösten 2006. Men franchising är för övrigt inte en del av H&M:s etableringsstrategi. Finland är den senaste av de nordiska marknaderna som de gått in på med startår 1997. I Finland hittar man H&M:s nordligaste butik som ligger i Rovaniemi vid polcirkeln.

H&M:s affärsidé är att erbjuda sina kunder mode och kvalitet till bästa pris. Det betyder inte bara att deras produkter ska motsvara eller överträffa kundernas förväntningar utom också att tillverkningen ska ske under goda förhållanden och att deras kunder ska vara nöjda med dem som företag. De har något att erbjuda för dam, herr, ungdom och barn.

Målet är att H&M-butikerna alltid skall finnas på det bästa affärsläget, var det sen ett storstad eller ett shoppingcenter. Det har varit H&M:s etableringsprincip sedan... Köp tillgång för att läsa mer

H&M | Fördjupningsuppgift

[3]
Användarnas bedömningar
  • 2014-12-10
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Tar med allt det relevanta för företaget och ger en bra bild av vad företaget står för (affärsidé) m.m. Mycket användbart!
  • 2014-02-12
    Bra..............................
  • 2014-10-28
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    bra.......................................