Buddhism och Islam | Sammanfattning

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Grundskola Årskurs 9
  • Religionskunskap
  • VG
  • 8
  • 4856
  • PDF

Buddhism och Islam | Sammanfattning

En sammanfattning av Buddhism och Islam där eleven bland annat skriver om religionernas uppkomst och deras heliga skrifter.

Utdrag

1. ISLAM: Gud är grundare till allt säger de islamismen. Islam är den näst största religionen och var sjätte människa är muslim, omkring 1,5 miljarder utövare.
Koran är namnet på islamismens heliga bok och Gud av den till folket genom sin profet Muhammed som växte upp i Mecka. När muslimerna ber är de vända mot just staden Mecka. Muhammed föddes i Mecka år 570 år e Kr. Många människor tror att Muhammed var grundaren till islamismen. Det är inte så, muslimerna anser att det var Gud som skapade religionen, inte en människa. Däremot var Muhammed den största profeten som gick runt och spred kunskapen om den sanna islam, utan förvrängningar.
Det finns en högtid som heter Ramadan. Det är en viktig högtid för en muslim.
Högtiden går ut på att man ska fasta från soluppgången till solnedgången, mellan dessa timmarna får man varken äta eller dricka vatten. De gör det för att de tycker att det stärker personen, eftersom om man klarar många timmar utan mat och vatten så klarar man av mycket i livet, man fastar för gud och alla fattiga i världen, som ett sätt att få uttrycka sitt medlidande.
År 610, i slutet av Ramadan, låg en fyrtioårig man vid namn Muhammed i sin grotta för ägna sig åt fasta och fasta. En natt detta året då Muhammed bad kom en ängel som hette Gabriel och uppmanade honom att läsa och lära sig guds ord och förmedla detta till människor. Muhammed kunde inte läsa men vågade inte säga det. Ängeln upprepade sin befallning flera gånger.
Han förstod då att han skulle ta emot Guds budskap till människorna. Efter några år började han predika för folket. Man kan alltså säga att Muhammed var Islams grundare, han var Allahs utvalda budbärare och sista profet, men det var dock inte bara han som spred islamismen, utan Ali och Omar, som var Muhammeds kusiner var också med att sprida detta. De hade arméer, och med hjälp av de hotade de folk med: ”Antingen går du över till islam, eller så dödar vi er”, och hade man i stort sätt bara två val och det flesta gick då över till islam. Var man kristen eller jude fick man fortfarande vara det bara man betalade skatt till muslimerna. Detta pågick ungefär fram till 800 talet, sen blev det stopp. Då hade islam redan tagit över många delar av världen.

BUDDISM: Buddhismen grundades för cirka 2500 år sedan av prins Siddharta Gautama av Shakyaklanen.
Siddhartas pappa dog när han föddes så då var det hans moster som fick ta hand om honom. Siddhartas pappa ville ville inte att Siddharta skulle komma i kontakt med hemska saker som spådomen talade om innan han dog så han lät byggda stora murar omkring palatset där de bodde.
Där bodde han instängd i lyx, inga sjukdomar, ingen hunger. Men Siddharta ville se världen, han ville hitta en mening med livet. När han väl insåg att gamla och sjuka människor som såg döende ut och tänkte att alla skulle dö förr eller senare, varken man hade makt eller inte. Han ville hjälpa dessa folk.
Siddharta lämnade då all lyx för att söka svaret, svaret på varför det fanns lidande i världen, detta pågick under 7 års tid. Han gjorde allt man kan tänka sig, han bestämde sig t.ex. för att sluta äta men det insåg han var dumt. En dag satte han sig under ett fikonträd och började tänka, efter 49 dagar kom han på svaret på sin fråga. Han fick svaret att människan aldrig blir nöjd med vad man har och därför tar aldrig lidandet slut. Han bytte då namn till Buddha eftersom det betyder den upplyste.
Buddha tog hjälp av fem lärjungar för att sprida detta budskap. Buddha dog vid 80-års åldern..
Nunnor och munkar började att lära ut buddhismen till barn som spred de vidare. Kejsare Ashoka som fortsatte sprida buddhismen, han var en krigare innan han svor att han skulle ge upp allt dödande och bli hängiven buddhist. Det var egentligen inte menat att det skulle bli en religion utan Buddha ville hjälpa andra med deras svåra problem genom att meditera, och då började folk att respektera honom och började även gilla han väldigt mycket och det gjorde att andra också började meditera.

2. Islam: Heliga skrifter: en av de är Koranen som är skriven på arabiska, den är fullkomlig och är en sammanfattning av alla tidigare uppenbarelser från gud. Muslimer tycker inte om översättningar av Koranen, de anser att Koranen bara kan förstås på arabiska, som är deras ursprungsspråk.
Koranen består av Allahs budskap och även profeten Muhammeds uppenbarelser. Det som är så heligt med Koranen är att dessa budskapen har blivit nedsänt till Muhammed... Köp tillgång för att läsa mer

Buddhism och Islam | Sammanfattning

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2012-05-16
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    BRa uppsats, kortfattat och bra översikt.