Fåfänga och status | Essä

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 2
  • Psykologi 1
  • A
  • 2
  • 997
  • PDF

Fåfänga och status | Essä

En essä som redogör för hur vi människor ser på vårt utseende och hur vi påverkas av media, med utgångspunkt i en rad olika verk som diskuterar ämnet. Eleven lyfter fram ett antal samhällsaspekter som hon anser bidrar till vår fåfänga och behov av status, och diskuterar den bakomliggande mänskliga psykologin.

Utdrag

Så länge som människans historia har berättas, har också människans strävan efter utveckling följt med hand i hand. Ända sen neandertalarnas tid har människan utvecklats och blivit vad vi anser vara bättre. Från neandertalaren till jägaren, från jägaren till bonden och från bonden till industrialismens arbetare. Denna begäran att bli något annat tycks aldrig sluta. Kanske är detta också det enda som verkligen skiljer oss människor från djur. Strävan att vilja bli bättre, strävan att vara något vi inte är idag utan något vi vill vara imorgon. Det är just denna strävan Thomas Johansson diskuterar i sin bok ”Makeovermani”. Här berättar han om hur vi människor attraheras av denna tanke att kunna bli något vi inte är. Vi fascineras av ”före” och ”efter” bilder och inspireras av andra människors framgångsberättelser. Men varför vill vi alltid vara bättre än vad vi är och vad gör vi när vi inser att detta inte är möjligt?
Thomas Johansson är inte blygsam med att reagera på denna självhjälpskultur som sakta och säkert växer och tar över våra bokhyllor och våra tv program på tv:n. Han menar på... Köp tillgång för att läsa mer

Fåfänga och status | Essä

[9]
Användarnas bedömningar
  • 2013-12-22
    Skriven av Elev på Årskurs 9
    Uppsatsen var välskriven och förtjänar ett A. Tycker också att det är bra att författaren av uppsatsen vet att man kan fylla sitt inre tomrum med självkänsla, vilket är så sant. Jag tycker att författaren kunde skrivit mer egna åsikter, fått med mer känslor och fångat läsaren ännu mer. Då skulle den fått toppoäng!
  • 2016-04-11
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjätte bra
  • 2015-09-08
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    gav mig mycket inspiration!
  • 2014-09-19
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Goooooooooooooooooooooooooooooooood