Statsskick i demokrati och diktatur - Fördjupningsarbete i Mänskliga rättigheter

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 1
  • Samhällskunskap A
  • B
  • 9
  • 1943
  • PDF

Statsskick i demokrati och diktatur - Fördjupningsarbete i Mänskliga rättigheter

Ett fördjupningsarbete som undersöker statsskick i demokratier och diktaturer. Eleven besvarar bland annat följande frågeställningar:

• Hur fungerar demokrati samt diktatur?
• Hur fungerar majoritetsval respektive proportionella val?
• Vad finns det för olika system gällande statschef?
• Vilka förutsättningar behöver en regering i riksdagen eller i parlamentet?
• Hur beskrev Look samt Montesquieu maktfördelningen?

Innehåll

1. INLEDNING
1.1 Syfte och frågeställningar

2. UNDERSÖKNINGSDELEN
2.1 Demokrati
2.2 Diktatur
2.3 Majoritetsval
2.4 Proportionella val
2.5 Olika system gällande statschef
2.6 Maktfördelning enligt Look samt Montesquie
2.7 Vilka förutsättningar en regering kan behöva i parlamentet samt riksdagen

3. SLUTSATS
3.1 Valsystem
3.2 Statsskick

Utdrag

"2.2 Diktatur
I diktatur är ett styrelsesätt som innebär att en person eller en liten grupp människor har all makt. Den som styr landet på detta sätt kalas för en diktator. I en diktatur så får man varken skriva eller säga vad man vill och tycker, om man inte håller med diktatorn. Det finns även bara ett enda parti och det finns inga lagar som gör att medborgarna kan avsätta diktatorn. Diktatorn utnyttjar propaganda för att få människor att stödja hans eller hennes politik. Diktatorn kan även ta till tvång och terror, han eller hon kan sätta in politiska motståndare i fängelse eller avskeda dem ifrån sitt jobb. I en diktatur så står diktatorn över alla lagar och kan göra lite som han eller hon vill. En diktatur är alltså mottsatsen till en demokrati på väldigt många sätt."... Köp tillgång för att läsa mer

Statsskick i demokrati och diktatur - Fördjupningsarbete i Mänskliga rättigheter

[5]
Användarnas bedömningar
  • 2015-05-20
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    den är komplicerat och bra att du fick b eller c
  • 2015-05-14
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  • 2015-10-25
    Skriven av Elev på Årskurs 9
    vgvvgvvgc ftcfeddgvtrer
  • 2015-09-09
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    knasdnasldnasldkasdaksd