pH-mätning och Rödkålsindikator - Labbrapport i Naturkunskap A

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 1
  • Naturkunskap A
  • MVG
  • 2
  • 487
  • PDF

pH-mätning och Rödkålsindikator - Labbrapport i Naturkunskap A

En kortare laborationsrapport vars syfte är att utföra en pH-mätning av hushållsvätskor med hjälp utav naturlig indikator - här en rödkål.

Lärarens kommentar

Mycket väl skriven

Innehåll

- Inledning
- Syfte
- Teori och hypotes
- Metod och genomförande
- Resultat
- Diskussion
- Felkällor

Utdrag

"Metod och genomförande:
Material: Fem mindre glas (ca 100 ml styck), Fem teskedar, en kastrull, 3 dl vatten, rödkål och hushålls vätskor som Juice, Lättmjölk, Schwepps indian tonic water (läskedryck), vanligt kranvatten och Tequila Sierra Silver (sprit som man förtär).

Genomförande:
1) Skär man upp rödkålen i mindre delar, vikten på kolet som användes i denna laboration vägde 165 gram.
2) Koka upp 3 dl vatten i en kastrull och lägg sedan ner kålen. Låt kolen koka och vänta tills spadet har fått en stark färg av lila.
3) Medans man väntar på att spadet ska bli klart så tar man fram dem mindre glasen och häller sedan ner varsin vätska i vartdera glaset. (Ca 90 ml vätska i varje glas ska det vara)
4) Häll i spadet i varje provglas och blanda sedan om med skeden.
5) Studera färgen på vätskan och gemför med färgskalan som medfördes.
6) Städa undan och diska."... Köp tillgång för att läsa mer

pH-mätning och Rödkålsindikator - Labbrapport i Naturkunskap A

[20]
Användarnas bedömningar
  • 2012-03-06
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    Uppsatsen är bra och konsekvent överlag. Det finns dock lite brister då författarens uppväxt (och barndom) avhandlas. Detta beror framför allt på att författaren var relativt okänd för den stora massan när uppsatsen skrevs. Denna del bör kunna göras innehållsrikare med dagens information om honom.
  • 2015-07-08
    Källor saknas. Även diskussionen och slutresultatsdelen är otroligt begränsade. "Expempelvis [...] rosa" - men vad hände med resterande del av substansera som testas? Inga bilder eller dyl finns att tillgå heller.
  • 2017-04-03
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaack
  • 2017-03-17
    Bra och utförligt skriven rapport