Jägar- och bondesamhälle | Inlämningsuppgift

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 2
  • Historia A
  • VG
  • 2
  • 1213
  • PDF

Jägar- och bondesamhälle | Inlämningsuppgift

En inlämningsuppgift där eleven skriver om jägar- och bondesamhället. Eleven skriver bland annat om politik, ekonomi och det sociala livet under dessa tider.

Innehåll

Politik
Idéer
Ekonomi
Socialt liv
Mesopotamien
Egypten

Utdrag

1. Politik: I jägar-/samlarsamhället var allt enkelt, man tog hand om sig själv och ägde bara det man kunde bära med sig. Man var inte beroende av någon annan utan självständig, man hade makten över sitt eget liv. Dock var tillvaron i jägar-/samlarsamhället också mycket osäker, man hade ingen fast punkt. När man därför upptäckte att man kunde odla den föda man behövde var det enklare att stanna kvar på ett och samma ställe. Övergången till bondesamhället medförde dock andra förändringar också, människorna tappade en stor del av friheten och självständigheten. Man blev mer beroende av varandra och även av andra aspekter (väder etc.). Maktkamper blev helt plötsligt en del av vardagen. I och med att man kunde börja äga saker blev det också en större skillnad mellan människorna och det största inflytandet gick till dem med mest mark/boskap/ägodelar. Det tyngre arbetet gjorde så att kvinnan tappade även sitt inflytande i vardagslivet. I jägar-/samlarsamhället hade kvinnan och mannen bidragit lika mycket till insamlandet av föda – vägen till överlevnad. När hon i bondesamhället inte längre kunde bidra tappade hon rätten att bestämma.
Idéer: I båda samhällena var det viktigaste ”enkelt”, det var att överleva! I jägar-/samlarsamhället gick dagarna åt till att samla tillräckligt med föda och man brydde sig inte om så mycket mer. Behovet att äga saker och att ”vara något” kom i och med... Köp tillgång för att läsa mer

Jägar- och bondesamhälle | Inlämningsuppgift

[3]
Användarnas bedömningar
  • 2012-10-04
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    wsjjoiwjeoiwjejwijewoijewiojeiwjiejiwjeijwi
  • 2020-04-21
    Inga källhänvisningar
  • 2012-10-20
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Bra Klar fakta. Bra jämförelser