Träningsprojekt: Fotboll | Träningsdagbok

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Grundskola Årskurs 9
  • Idrott och hälsa B
  • MVG
  • 4
  • 1564
  • PDF

Träningsprojekt: Fotboll | Träningsdagbok

En träningsplanering med träningsdagbok, personligt test och utvärdering. Eleven vill förbättra sin styrka och kondition så att hon orkar mer till fotbollsmatcher.

Innehåll

Konditionspass
Styrkepass
Personligt mål
Träningsdagbok
Kondition
Styrka
Personligt kroppsstyrketest samt konditionstestet, 4,8 km
Kondition
Utvärdering

Utdrag

Utvärdering
Projektet ”egen träning” gick bra för mig. Jag trodde att det skulle gå sämre med tanke på att det just var sommar och det faktum att jag inte tränat regelbundet på ett tag. Men jag kom igång snabbt och träningen kändes som den gav resultat. Mina mål som jag satte upp har jag definitivt nått, och jag blev riktigt nöjd med det jag faktiskt åstadkom. Mina resultat tyder också på att jag lade upp rimliga mål för det jag är kapabel till och det kändes riktigt bra att nå det jag ville. Dessutom har min kondition blivit bättre och jag hade en t.ex. en träningsmatch efter alla egna träningar och jag kände direkt skillnaden. En hel match var inga problem på mittfältet.
Anledningen till varför jag förbättrat min fysik har självklart att göra med den hårda träning jag har haft hela tiden. Ofta när jag är i en hård träningsperiod så äter jag mycket, eftersom jag förbränner mycket. Men nu tänkte jag också på vad jag åt och när jag åt. Detta påverkar träningen positivt, och detta visade sig också i resultaten.
Jag skulle egentligen inte vilja ändra någonting. Men om jag måste välja något så skulle jag justera min styrketräning. Det var inte riktigt min grej att gymma och jag tror inte att det är något jag kommer fortsätta med, då jag hellre tar en löprunda, eller tränar i form av lagsport. Det är bra träning och min fysik har förbättrats men jag skulle hellre göra övningar hemma i sådana fall. Det kunde bli lite stressigt ibland att ta sig till gymmet.
Under min träningsperiod så (som jag sa) försökte jag tänka på kosten och exempelvis äta havregrynsgröt till frukost så ofta som möjligt. Och detta är ju en viktig faktor ur ett hälsoperspektiv, då min träning blev mer effektiv ju bättre jag åt. Jag laddade t.ex. med... Köp tillgång för att läsa mer

Träningsprojekt: Fotboll | Träningsdagbok

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2013-03-27
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    Ganska bra, skulle varit bättre om du hade tagit med lite fakta om kost.