Antibakteriella ämnen | Labbrapport

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 2
  • Bioteknik
  • A
  • 4
  • 1209
  • PDF

Antibakteriella ämnen | Labbrapport

En labbrapport var syfte är att undersöka och fastställa vilka ämnen som som hindrar bakterien Micrococcus luteus tillväxt (och som därmed har en antibakteriell egenskap). Bakterien testades genom tillväxtinhibering och ämnena som undersöktes var silvernitrat, Listerine, samt kanel och ingefära.

Studienets kommentar

Notera att "Syfte" i labbrapporten är skrivet på engelska och inte svenska.

Innehåll

Antibakteriella ämnen

- Syfte
- Inledning
- Teori och hypoteser
- Material
- Metod
- Resultat och slutsats
- Discussion
- Källor (i fotnoter)

Utdrag

Material

• Nutrient Agar-platta märkt med spritpenna
• Micrococcus luteus-bakteriekoloni, uppodlad på separat näringsplatta
• Etanol
• Rackla
• Spritlampa
• Tändstickor
• Värmeskåp (37°C)
• Eppendorfrör
• Destillerat vatten
• Ympnål
• Droppipett av plast
• Pipett av glas
• Spatel
• 1.5 mol/dm3 AgNO3
• Listerine©
• Torkad ingefära i pulverform
• Kanel, malen

Metod

Bränn av en ympnål med hälp av en spritlampa, låt svalna. Ta 1-2mm2 av bakteriekolonin med hjälp av ympnålen och för över bakterierna till ett eppendorfrör med 2cm3 destillerat vatten. Skaka väl, suspensionen ska bli kraftigt grumlig.

Tag 0.5cm3 av suspensionen och för över den till en agarplatta. Flambera en rackla, och sprid ut bakteriesuspensionen på plattan.

Gör fyra brunnar i agarplattan med hjälp av en flamberad pipett av glas. Hålen ska befinna sig på jämnt avstånd ifrån varandra, ca 2-3cm. Fyll sedan brunnarna med respektive silvernitrat, Listerine, kanel och ingefära, markera vilket ämne som befinner sig i vilken brunn. Inkubera plattan i värmeskåp under två dygn... Köp tillgång för att läsa mer

Antibakteriella ämnen | Labbrapport

[2]
Användarnas bedömningar
  • 2015-12-14
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    mycket bra skrivet hjälpte mig att få en bättre förståelse
  • 2017-01-02
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    thaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaankx