Bokrecension | Dvärgen

• Svenska B
  • A
  • 2
  • 1067
  • PDF

Bokrecension | Dvärgen

En recension av Per Lagerkvists bok "Dvärgen", där eleven bland annat redogör för bokens handling, språk, miljö, tema och karaktärer. Eleven använder även citat från boken för att illustrera sin poäng, och drar även jämförelser med andra kända verk och den samtid Per Lagerkvist levde i.

Notera att källor saknas.

Utdrag

”Må de alla brinna i helvetets eld! Alla dessa varelser som kallar sig människor och fyller en med vämjelse och äckel! Vad ska de finnas för! Vad ska de frossa, skratta och älska för och breda ut sig högmodigt över hela jorden” (s.158).

”Dvärgen” som är skriven av Per Lagerkvist är en studie i ondska och kärlek och har på senare tid även blivit kultförklarad i Sverige. Romanen är oerhört mörk och full av träffande referenser till mänskligheten i allmänhet. Författaren använder i likhet med Albert Camus ett arkaiserande språk, vilket ger boken en mycket ålderdomlig stil. Att den dessutom är skriven i dagboksform, gör läsupplevelsen jämförlig med evangelietexterna. Lagerkvist redogör för lömskhet, slughet och illvillighet genom betraktelser tagna ur en dvärgs dagbok, där dvärgen är ond istället för dess herre. Enligt mig är detta ett ovanligt, men lyckat grepp. Dvärgens namn framkommer aldrig i boken, vilket bringar ytterligare mystik kring hans personlighet.

Lagerkvists roman utspelar sig i renässansens Italien, i en furstestat under kung Leone. Vi lyfts från en dvärgs personliga anteckningar till olika epoker under hans liv som dvärg vid det italienska hovet. Han har ett barns längd och betraktar sin omvärld med isande grå ögon. Han är ond som djävulen själv och full av hat mot det han inte kan förstå – ”Vad ska dessa förljugna falskspelare och skrymtare finnas för, dessa lastbara, skamlösa varelser” (s. 158)... Köp tillgång för att läsa mer

Bokrecension | Dvärgen

[1]
Användarnas bedömningar