Bokrecension: Hungerspelen

• 3
  • 1342
  • PDF

Bokrecension: Hungerspelen

En recension av Suzanne Collins bok "Hungerspelen" (originaltitel: "The Hunger Games"), där fokus ligger på bokens handling, författaren samt elevens personliga läsupplevelse och åsikter.

Lärarens kommentar

Din bokrecension är en av de bästa jag läst! Du har fått med ALLT, utan att avslöja för mycket. Man får verkligen lust att läsa boken, vilket jag kommer att göra också. Du har gjort en jättebra analys inbakad i din recension, skrivit ett alldeles lagom avsnitt om författaren och motiverat din betygsättning utförligt. Citatet var liksom "grädde på moset", sade allt om bokens kvaliteter. PERFEKT!!!!! Ett solklart A
Siv

Innehåll

- Bokens handling
- Mina åsikter
- Betyg och rekommendation
- Susanne Collins

Utdrag

"Bokens handling:
I över 70 år har det varit en påtvingad fred i det som en gång kallades Nordamerika, men som nu kallas Panem. Panem är indelat i 13 distrikt, men efter det stora inbördeskriget förstördes det trettonde distriktet i en maktdemonstration från huvudstaden. Detta blev ett avslut på kriget, men för att försäkra sig om att freden bevarades håller huvudstaden varje år något som kallas för hungerspelen som sänds i direktsändning i hela landet. En gång varje år lottas en pojke och en flicka fram i åldrarna 12-18 från varje distrikt fram för att delta i ett spel på liv och död. Dessa 24 ungdomar blir utslängda på en konstgjord arena där det enda som gäller är att bli den sista överlevande.

Varje distrikt är specialiserade på olika resurser, som exempelvis teknik i distrikt 3, boskap i distrikt 9 osv. Distrikt 12 lever nästan uteslutande utav kolgruvorna och vardagarna präglas av hårt arbete i gruvorna och en ständig kamp för överlevnad. I skolorna får barnen lära sig det de behöver veta om kol och det av historian som huvudstaden vill att de ska veta. Förutom de direktsända sändningarna från hungerspelen och vissa specialsändningar från huvudstaden förekommer ingen som helst kontakt med de andra distrikten."... Köp tillgång för att läsa mer

Bokrecension: Hungerspelen

[8]
Användarnas bedömningar