Daniel Defoe "Robinson Crusoe" | Recension

- Fredag
- Språket
- Budskap
- Slutord

Utdrag

Författaren Daniel Defoe
Han hette från början Daniel Foe men han ändrade det för att låta mer adlig. Han växte upp i London och hans far ville att han skulle bli präst men Daniel var inte lika intresserad så han blev istället handelsman 1685. Tyvärr gick hans företag i konkurs och Daniel bestämde sig för att, eftersom han var intresserad av politik, skriva politiska broschyrer om bland annat religiösa frågor. Det gjorde honom inte populär och han hamnade flera gånger i fängelse. Daniel skrev minst 545 skrifter och han fortsatte som politisk journalist i stort sett hela livet och vid 60 års ålder skrev han sitt mest kända verk, Robinson Crusoe…

Inledning
Robinson Crusoe är en roman skriven av Daniel Defoe år 1719. Den handlar om en man vid namn Robinson Crusoe med drömmar om ett sjöliv men som blir strandad på en öde ö och lever där under många år. Boken har inspirerats av en verklig historia då en skotsk sjöman, vid namn Alexander Selkirk, levt ensam på en öde ö i fem år innan han räddats. Bibeln är den enda boken som översatts till fler språk än Robinson Crusoe.

Handling
Robinson Crusoe är en man från Hull i England. Hans far vill att han ska bli jurist och leva ett tryggt liv men Crusoe har drömmar att leva ett liv på haven och vara med om spännande äventyr. Han bestämmer sig för att rymma och han gör det tillsammans med en kompis. De rymmer till London men på vägen hamnar de i ett bråk och skils åt och Crusoe får ta sig till London på egen hand. I London får han tag på en båt som går till Guinea och där bestämmer han sig för att arbeta... Köp tillgång för att läsa mer

[5]
Användarnas bedömningar
  • 2015-05-04