Buddhismen och hinduismen | Instuderingsfrågor

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 1
  • Religionskunskap 1
  • A
  • 6
  • 3341
  • PDF

Buddhismen och hinduismen | Instuderingsfrågor

Instuderingsfrågor om buddhismen och hinduismen. Eleven berättar bl.a. om religionernas gudssyn och trossatser, hur man ser på slutmålet/ upplysning, samt det ideala livet för en hindu respektive buddhist.

Innehåll

1. Hur man ser på gud/gudar inom hinduism och buddhism? Beskriv och förklara likheter och olikheter mellan religionerna!
2. Förklara likheter och skillnader mellan hinduism och buddhism när det gäller begreppen: ”samsara”, ”karma”, ”atman”, ”brahman”, ”dharma” och ”kast”.
3. Beskriv och förklara innehållet i Buddhas upplysningar med egna ord. Ge egna exempel!
4. Beskriv och jämför på vilket sätt hinduismens slutmål/befrielse skiljer sig från buddhismens slutmål?
5. Beskriv och förklara hur avatarer fungerar inom hinduismen!
6. Beskriv och jämför det ideala livet som hindu med det ideala livet som buddhist!
7. Diskutera och motivera om hinduismen och buddhismen har en positiv eller negativ inställning till människa och livet.
- Källor

Utdrag

Moksha betyder befrielse från återfödandet och att ansluta sin själ (Atman) till världssjälen (Brahman), detta gör man genom att få tillräckligt bra karma. Det finns många vägar till moksha. Hinduismen är en ganska tolerant religion och man kan välja vilken väg man vill gå. Det finns alltså inga bestämda vägar dit, man kan t.ex. nå dit genom, yoga (förening med gud), bhakti (känslans väg), kunskapens väg, handlingarnas väg och... Köp tillgång för att läsa mer

Buddhismen och hinduismen | Instuderingsfrågor

[4]
Användarnas bedömningar
  • 2016-04-15
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    bra intressant !!!!!!!!!!!!!!
  • 2015-12-18
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    bra och hjälpande :) !
  • 2017-04-26
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    tackaaaaaaaaaaaaaaaaar!
  • 2016-12-07
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa