Coca Cola "The Morning After" | Målgruppsanalys

- Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 3
- Journalistik, reklam och information 1
- C
- 3
- 841
Coca Cola "The Morning After" | Målgruppsanalys
En enklare målgruppsanalys för Coca Colas reklam "The Morning After". Eleven gör bland annat en demografisk och psykologisk beskrivning av den tilltänkta målgruppen, och reflekterar över varför Coca Cola kan tänkas ha valt just denna målgrupp.
Notera att källor saknas.
Innehåll
Målgruppsanalys: Coca Cola Zero
- Demografisk beskrivning
- Psykologisk beskrivning
- Livsstil
- Mönster
Utdrag
Coca Cola Zero riktar in sig till män i åldern mellan 18 och 29 år. Huset ser ut som en students hus med tanke på inredningen och att kvinnans föräldrar är runt 50-årsåldern använder jag min logik i att anta att kvinnan och mannen är omkring 20-årsåldern.
Reklamen lockas till män som känner att dem lever en normal, relativt trist vardag och söker efter spänning. Målgruppen är anpassad till de som är intresserade i bilar, vackra kvinnor, sport eller träning. Samt de som vill leva en mer hälsosam livsstil. Eftersom att det är Coca Cola Zero de dricker, så är de måna om att se bra ut och få en bättre hälsa (eftersom att Coca cola Zero står för noll kalorier). Målgruppen strävar efter det perfekta livet.
Demografisk beskrivning: Coca cola zero är ett märke till för män som bor i storstäder eller i förorter. Målgruppen är representerad i sportvärlden, i skolan. De kan vara våra syskon, pojkvänner/ex-pojkvänner, söner, klasskompisar, eller... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in