Cypernkonflikten | Fördjupningsarbete

- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 3
- Samhällskunskap 2
- B
- 14
- 3407
Cypernkonflikten | Fördjupningsarbete
Ett fördjupningsarbete där eleven undersöker Cypernkonflikten mellan turkcyprioter och grekcyprioter. Fokus ligger bland annat på konfliktens bakgrund, aktörer och händelseförlopp. Vidare så reflekterar eleven även om varför konflikten inte fått mer uppmärksamhet, samt vilka lösningar som föreslagits.
Lärarens kommentar
Bra! Men använd dig av fler litterära källor som utgångspunkt.
Elevens kommentar
Använd fler litterära källor.
Innehåll
CYPERN - INTE BARA BAD OCH SOL
Abstract
1. Inledning
1.1 Syfte
1.2 Problemformulering och Avgränsning
1.3 Metod och material
1.4 Källkritik
2. Cypernkonflikten
2.1 Grekcyprioter och turkcyprioter
2.1.1 Cyperns självständighet
2.1.2 Makarios III störtas
2.1.3 Gröna linjen
2.1.4 Öppnandet av den gröna linjen
2.2 Olika aktörer
2.2.1 EU
2.2.2 FN
2.3 Annan-planen
2.3.1 Chocken
2.3.2 Andra lösningar
2.4 Resultatdiskussion
3. Avslutning
3.1 Avslutande diskussion
3.2 Arbetsprocessen
4. Sammanfattning
5. Källförteckning
5.1 Böcker
5.2 Internet
Utdrag
"Det finns två folkgrupper på Cypern. Grekcyprioter och Turkcyprioter. Enosis och takism är en av grunderna till konflikten. Grekcyprioter står för enosis, vilket innebär att Cypern ska förenas med Grekland medan turkcyprioter står för takism vilket betyder att Cypern ska förenas med Turkiet. Alltså grundar sig konflikten mest på att de olika grupperna inte ser den politiska framtiden på samma sätt. Moderländerna Turkiet och Grekland är aktörer i konflikten. Även Storbritannien har varit delaktiga men ..."... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in