Design och Genus | Teknik, Manligt och Kvinnligt

- Högskola och Universitet Termin 1
- Annat
- VG
- 4
- 1806
Fördjupningsuppgift: Design och Genus | Teknik, Manligt och Kvinnligt
En fördjupningsuppgift som undersöker relationen mellan design och genus, och på vilket sätt teknik och produkter kan bidra till att påverka hur vi tänker om män och kvinnor. Eleven tar utgångspunkt i tre texter:
- Ulf Mellström "Teknik och maskulinitet: Män och deras maskiner", samt
- Louise Waldén "Dessa levande symaskiner"
- Karin Ehrnberger "Design och genus"
Notera att källor saknas.
Lärarens kommentar
Ganska välutvecklade svar.
Innehåll
- Teknologi och maskulinitet: Män och deras maskiner
- Dessa levande symaskiner: Symaskinen
- Design och genus
- Ingenjörens och produktutvecklarens arbete
Utdrag
"Mänligt och kvinligt konstrueras genom att uppfostra pojken och flickan på olika sätt. Männen får tillgång till allt som har med teknik att göra för att behärska tekniken och svåra uppgifter så att de får en erfarenhet och bli kompetenta . flickan uppfostras i stället på ett sätt som skiljer mycket från pojken i samma ålder. Flickan får lätta uppgift och har sin mamman som förebild ( domestik ) dvs sköta husshåll. Detta påverkar ungarnas framtid . kvinnan blir sjuksköterska eller får arbets som anses vara lätt medan mannen blir ingenjör eller annat arbet som har med teknik och mekanik att göra för att förstärka sin manliga sida. I förtsättningen kommer jag att utveckla och förklara lite mer skillnaden som uppstod mellan män och kvinnor i tekniksvärlden, samt hur uppkomsten av symakinen förenade män och kvinnor inom tekniksvärlden."... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in