Die Welle | Vågen | Diskussion och Jämförelse

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 2
  • Svenska 1
  • C
  • 2
  • 673
  • PDF

Die Welle | Vågen | Diskussion och Jämförelse

En kortare diskussion av filmen "Die Welle" (svensk titel: "Vågen"). Eleven reflekterar framför allt över varför eleverna i filmen blev så uppslukade av "Die Welle", samt vilket ansvar läraren hade under "Die Welle"-experimentet. Vidare så gör eleven jämförelser mellan experimentet i "Die Welle" och Solomon Aschs experiment kring konformitet.

Notera att eleven inte redogör för filmens handling, och uppsatsen är därför bäst lämpad för elever som redan är bekanta med filmen.

Lärarens kommentar

Mycket bra.

Utdrag

"Jag tror ungdomaran blev så uppslukade av ”Die Welle” för man kände en stor genemskap och vissa fick nya kompisar, mobboffret blev vän med mobbarna, de fula blev kompis med de snygga, och de fattiga blev vän med de rika. Jag tror att man kände sig uppskattad och speciell när man gick med i gruppen. Man kände en gemenskap när alla tillexempel använde sig av samma klädsel och och samma hälsning, man skaffade sig även av en symbol som symbolsiserade en våg. Man blev helt enkelt en enhet, gruppen fick en så kallad gruppidentitet. Hela ”Die Welle” fick en hype och det blev som en hobby utanför skolan, man utförde politiska handlingar och ibland gjorde man det med våld. Eftersom de flesta på skolan gick med i gruppen så var det de som blev normalt, att inte vara med blev onormalt och man blev utfryst av kompisar och pojkvänner därför tror jag inte man insåg konsekvenserna."... Köp tillgång för att läsa mer

Die Welle | Vågen | Diskussion och Jämförelse

[0]
Inga användarrecensioner än.