Diskuterande text: Mer idrott för bättre betyg

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 2
  • Naturkunskap 1b
  • B
  • 3
  • 1064
  • PDF

Diskuterande text: Mer idrott för bättre betyg

En diskuterande text som handlar om att mer idrott i skolan leder till bättre betyg och nöjdare elever. En studie som kallas Bunkeflostudien tas upp som grund för påståendet.

Lärarens kommentar

Bra strukturerat och tydliga argument.

Innehåll

Mer idrott i skolan för nöjdare elever och kommuner.

- Inledning
- Avhandling
- Diskussion
- Referenser/Källor

Utdrag

En av dem artiklarna jag läst hittade jag på vetenskaphalsa.se som skriver precis det jag ville få fram i min inledning. Att ”idrott varje dag i skolan ger bättre betyg”. Artikeln handlar om den så kallade Bunkeflostudien som är gjord sedan 1999 av forskare vid Malmö universitet och Skånes universitet. I denna studie har man gjort observationer under nio år på elever på Ängslättsskolan och Sundsbroskolan i Malmö. Där har man bevisat att idrott varje dag i skolan ger bättre betyg och hälsa genom att jämföra två klasser.

Dem ena hade idrott 5 ggr i veckan plus extra motoriskträning till skillnad från de andra som bara hade 2 ggr i veckan. Dem höll på från klass 1-9. Slutrapporten visar att 96 procent av inventionsgruppen(5ggr) jämfört med... Köp tillgång för att läsa mer

Diskuterande text: Mer idrott för bättre betyg

[0]
Inga användarrecensioner än.