Egenskapers gång över generationer | Evolution | Labbrapport

- Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 1
- Biologi 1
- D
- 3
- 897
Egenskapers gång över generationer | Evolution | Labbrapport
En enklare labbrapport i Biologi 1, där eleven undersöker egenskapers gång över generationer i en population. Syftet är att undersöka evolution med hjälp av pärlor som representerar olika alleler av en gen (skadlig, letal och recessiv).
Innehåll
- Syfte
- Hypotes
- Material
- Utförande
- Resultat
- Felkällor
- Slutsats
Utdrag
"Material: Ca 450 enkla pärlor i tre olika färger (Jag använde mig av olikfärgad makaroner, Varje färg presenterade en allel) , istället för bägare använde jag några skål och en kastrull.
Utförandet:
Steg A: Först blandade jag alla olikfärgade makaroner i en kastrull och förberedde en resultattabell så att skriva ner resultaten för varje generation . Varje färg motsvarar en viss allel, de gula makaroner motsvarar dominanta skadliga alleler (S) , gröna makaronen motsvarar racessiva letala alleler (L) och röda makaroner motsvarar rcessiva ofarliga alleler (o).
Steg B : Jag tagit upp 50 pärlor ur kastrullen sllumpmässigt utan att titta och la de i en skål , de här 50 pärlorna blir populationens genpool för första generation, Jag räknade antalet skadliga respektiv letala alleler som finns i genpoolen och antecknade antalet i tabellen , därefter gjorde jag ett slumpmässigt urval och tog två makroner varje gång utan att titta, om jag får homozygot för den skadliga eller letala genen dör individen och tas bort ( det vill säga ha två pärlor med samma färg/allel).
Steg C: Jag fortsatte att ta paren ur genpoolen utan att titta tills alla pärlor/makroner är slut. Alla homozygota genen togs bort ( la de i en annan skål ) och de överlevande individer hälldes tillbaka i kastrullen . Jag räknade antalet letala kombinationer / döda individer för generationen (0)och antecknade antalet i tabellen.
Steg D : Jag fyllde på nya makaroner/pärlor från kastrullen , de utgör populationens genpoolen för nästa generation jag utförde alla steg som jag gjorde innan och antecknade resultaten i tabellen . Jag producerade 12 generationer !!
Steg E : Jag ritade ett diagram med antalet generationer på x-axeln och antalet skadliga
alleler på y-axeln. Sen skapade en graf."... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in