Etnisk identitet och andraspråksinlärning | Rapport

- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 3
- Svenska 3
- A
- 9
- 2662
Etnisk identitet och andraspråksinlärning | Rapport
En rapport i språksociologi, vars syfte är att undersöka det ömsesidiga förhållandet mellan den etniska identiteten och andraspråksinlärning. Eleven tar bland annat utgångspunkt i följande frågeställningar:
- Hur påverkar språket identitet?
- Hur påverkar identiteten språk?
- Hur kan främmande språkstuderande utnyttja en sådan relation?
Innehåll
ÖVERSIKT ÖVER LINGVISTISKA OCH SOCIOLINGVISTISKA INSTÄLLNINGAR TILL IDENTITET: DET ÖMSESIDIGA FÖRHÅLLANDET MELLAN ETNISKA IDENTITETEN OCH ANDRASPRÅKSINLÄRNING
- Inledning
-- Syfte och frågeställningar
-- Material och metod
-- Bakgrund och tidigare forskningar
- Identitet och språk
-- Språkinlärning
-- Etnografi och identitet
-- Sambandet mellan identitet, språk och kultur
-- Språk från sociolingvistiks- och etnolingvistiks synvinkel
- Identitetens effekt på andraspråkinlärning
- Etniska bakgrundens konsekvenser
- Slutdiskussion
- Abstract
- Källförteckning
Utdrag
"Denna studie undersöker effekten av identiteten,som en självbild, i språket och effekten av språket i identitetsskapande. Dessutom är det ett försök att
få insikt i studium av språkliga strategier för identitet så länge som främmande språkinlärning är en viktig fråga. Bortsett från den sannolika differentieringen mellan uttryck av jaget och identitet, kommer vi i denna rapport att undersöka sambandet mellan språkinlärning och identitet genom att analysera den ömsesidiga påverkan mellan varandra."... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in