Filmanalys: Coach Carter

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 2
  • Idrott och hälsa B
  • MVG
  • 2
  • 1073
  • PDF

Filmanalys : Filmanalys: Coach Carter

En analys av filmen Coach Carter, med fokus på frågor kring ledarskap och coach Carters roll som tränare för ett idrottslag. Eleven diskuterar även FIRO-teorin (tillhörighetsfasen, rollsöknigsfasen och samhörighetsfasen).

Utdrag

"Coach Carter gör ett fantastiskt bra arbete. Han tar inte bara jobbet som tränare utan har en större vision om att deras skolgång och privatliv också ska komma tillrätta.

Han är en ledare som är tydlig med vad han menar och vad han vill åstadkomma. I och med råder det aldrig någon tveksamhet bland spelarna vad det är som gäller.

Han är från början väldigt tydlig med vilket mål det är dom ska eftersträva, och hur dom ska ta sig dit.

För att vara en stark ledare är det en stor fördel att vara innovativ, vilket coach Carter verkligen är. Detta visar han genom att få killarna att kunna relatera inlärningen till tjejer, vilket dom även älskar utöver basketen."... Köp tillgång för att läsa mer

Filmanalys: Coach Carter

[5]
Användarnas bedömningar
  • 2013-11-14
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Texten är väldigt välskriven och det som är väldigt bra är beskrivningen av Coach carter som ledare. Skulle dock velat haft en utförligare beskrivning av gruppen som coach carter ledde för att få en bättre helhetsuppfattning!
  • 2013-04-04
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    Det var en mycket bra och väl skriven uppsats, jag tyckte att det inte fanns några större fel att klaga på. Uppsats gav mig mycket inspiration och med hjälp av den kunde jag utveckla nya idéer om Carters ledarskap.
  • 2017-02-02
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Väldigt bra uppsats om Coach Carters ledarskap.
  • 2015-04-15
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    - Texten var bra och välstrukturerad - FIRO teorierna gav mig inspiration till att skriva min egna text - Nej jag anser ej att någonting fattades i texten