Fördjupningsarbete: Buddha och Buddhism - Religionskunskap, årskurs 9

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Grundskola Årskurs 9
  • Religionskunskap
  • G
  • 8
  • 2113
  • PDF

Fördjupningsarbete: Buddha och Buddhism - Religionskunskap, årskurs 9

Ett fördjupningsarbete från årskurs 9, där eleven redogör för Buddha och Buddhismen. Följande frågeställningar besvaras:

- Vad är Buddhismen enligt Buddha?
- Hur ska man leva som Buddhist?
- Vad är den åttafaldiga vägen?
- Buddhismens symboler?
- Vad är Karma?
- Vilka är inriktningarna i religionen?
- Vem var Buddha?
- Hur kom Buddhismen till och av vem?
- Vad handlar Buddhismen om?
- Hur många Buddhister i världen finns det?
- Var har religionen ursprung?
- Vilka regler/budord finns det i Buddhismen?
- Hur var Buddhas liv?
- Buddhismens budskap?
- Skillnaderna mellan Hinduism och Buddhism?
- Vad är livets mening för Buddhisterna?

Innehåll

Frågeställningar 3
Inledning 4
Nirvana 4
Levnadsstil 4
Karma 5
Buddhismens inriktningar 5
Buddha 5
Buddhismen i nutid 5
Budskapet 6
Likheter med Hinduismen och Moksha 6

Egna tankar och åsikter 7
Källförteckning 8

Utdrag

"Buddhismen
Enligt Buddha så är det människorna som kan hjälpa sig själva, det finns ingen Gud som kan hjälpa någon. Människorna hyllar inte Buddha som en Gud, utan som ett helgon. Dem tror alltså inte på någon Gud, utan på sig själva och Nirvana. Man ska alltså leva efter Buddhas lära för att uppnå Nirvana som är livets mening. Buddhister tror att man måste upphöra med all sinnlig njutning för att uppnå slutet av lidandet, tex att göra saker som man tycker om och är trevligt. Att plåga sig själv är mycket felaktigt och ökar bara lidandet."... Köp tillgång för att läsa mer

Fördjupningsarbete: Buddha och Buddhism - Religionskunskap, årskurs 9

[0]
Inga användarrecensioner än.