Fördjupningsuppgift: Svensk kultur

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Omvårdnadsprogrammet (före 2011) Årskurs 3
  • Annat
  • MVG
  • 2
  • 1095
  • PDF

Fördjupningsarbete: Fördjupningsuppgift: Svensk kultur

En fördjupningsuppgift där eleven syftar på att redogöra för vad svensk kultur är och innebär. Fokus ligger bland annat på midsommar, julafton, lucia, begreppet "lagom", den svenska nationalsången, snus, Globen samt vad Stockholm har att erbjuda i kulturväg.

Utdrag

Vad är Svensk kultur?

En fråga med ytterligare frågor, funderingar och tankar…
Jag är född i Sverige min mamma och pappa likaså. Även mina far och morföräldrar är födda och uppvuxna i Sverige. Så Svensk är jag allt. När vi nu i dagens samhälle har svårt att svara på frågan och reda ut begreppet Svensk. Kan vi då enkelt svara på vad som är Svensk kultur? Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Där vi smakar på världens alla hörn i vår vardag, vi fördjupar och förundras över människor tro. Vi fascineras av vår grannes traditioner. Beundrar, berörs, funderar, hatar, älskar vad vårt samhälle är i dag. Samhället är Kultur enligt min mening. Det är vi, du och jag. Det vi vill ta med från tidigare, lära från kommande generationer. Det samhälle vi pusslar ihop. Det Sverige vi vill leva i är vår Svenska kultur?

Mitt land, min kultur, mitt Sverige.

När frågan kommer på tal, är det första svaret många gånger Midsommar. Visst är det väl Svenskt? Svensk kultur? Denna underbara tradition, som vi med öppna armar välkomnar efter månader av mörker, regn, rusk och snö. Vi plockar blommor och klär vår midsommarstång, men vilka vet i dag vad midsommarstången symboliserar? Varför firar vi midsommar? För mig är midsommar Svensk sommar, nu är solen och värmen här. Vi äter sill och färskpotatis, sjunger nubbevisor. Dansar kring stången, liten som stor skrattar och mår bra. Svensk kultur... Köp tillgång för att läsa mer

Fördjupningsuppgift: Svensk kultur

[2]
Användarnas bedömningar
  • 2017-03-13
    Skriven av Elev på Årskurs 9
    hjhsdsj vvfsf nsfjkrhsf vhsdvjzh
  • 2016-11-30
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    ........................................