Friluftsliv: Allemansrätten, sport och livsstil | Instuderingsfrågor

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 2
  • Idrott och hälsa 2
  • A
  • 3
  • 1500
  • PDF

Friluftsliv: Allemansrätten, sport och livsstil | Instuderingsfrågor

Instuderingsfrågor med utförliga svar som har fokus på friluftsliv. Eleven redogör inledningsvis för vad allemansrätten innebär och hur synen på allemansrätten har ändrats genom tiderna. Vidare så diskuteras hur friluftsaktiviteter har blivit till sporter där man ska prestera, samt vilka kroppsideal som förekommer inom friluftsliv.

Innehåll

1. Vad är allemansrätten? Varför finns Allemanrätten? Är allemansrätten unik för Sverige? Har synen på allemansrätten ändrats sedan den inrättades? Vad finns det för nutida och framtida utmaningar för allemansrätten?
- Källor
2. Hur kommer det sig att aktiviteter som tidigare ansågs som friluftsaktiviteter utan prestation numera i många fall har blivit sporter med prestation i fokus? Definiera frilustsliv (tänk generellt samt ur sociala och kulturella perspektiv)
3. Att håll på med frisluftsliv, är det en livsstil? Vilka slags kroppsideal kan förkomma inom och vid utförander av friluftsliv?

Utdrag

Idag finns ett kroppsideal där man ska vara muskulös och smal, ett sätt att uppnå detta är genom bra träning och bra kost. Jag tror att friluftsaktiviteter så som cykling och orientering är ett sätt för människor att uppfylla dessa ideal. Man känner sig bra och accepterad om man tränar. Det finns också sätt att sprida sitt tränande genom sociala medier, man lägger upp bilder på träningsredskap, svettiga handdukar, och skriver statusuppdateringar om hur långt man sprungit osv. Det här känns som att det är en del av vår nutida kultur att koppla ihop sitt sportande med sociala medier. Att klara svåra långlopp, en svensk klassiker, bergsbestigningar med mera ger inte bara... Köp tillgång för att läsa mer

Friluftsliv: Allemansrätten, sport och livsstil | Instuderingsfrågor

[3]
Användarnas bedömningar
  • 2016-05-03
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Den är bra uppsats. Den fick A betyg,
  • 2016-04-15
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    bra. andra del. källor saknas.
  • 2016-05-16
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    denhnedbjkdhleiudneer