Handbok för kommunikation | Fördjupningsuppgift

0 0 0 0 0 0 (0 bedömningar)
Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se

Utbildning

Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 3

Ämne

Medier, samhälle och kommunikation 1

Betyg

A

Antal sidor

8

Antal ord

2343

Filformat

PDF

Handbok för kommunikation | Fördjupningsuppgift

I den här fördjupningsuppgiften skriver eleven en handbok om vad som är viktigt för en bra kommunikation. Hon förklarar vilka delar som är viktiga och ger tips på vad man kan tänka på när man vill kommunicera.

Innehåll
Konsten att övertyga
Uppmärksamhet
- Subliminal information
- Cocktaileffekten
- Filtermodeller
Minnet
Normer och övertalningsteknik
- Övertalningstekniker
Lydnad
Behov och målgrupp
Källor

Utdrag
Det finns många olika tips och tricks för att få den bästa kommunikationen Jag kommer gå igenom flera olika tips och tricks så att du sedan vet hur man absolut bäst kan kommunicera.

KONSTEN ATT ÖVERTYGA
Just nu i USA håller olika partier på att försöka att övertyga amerikanerna vilket som är det bästa partiet för USA. Där använder sig de av något som kallas för ”konsten att övertyga” som också kallas för retorik. Retorik betyder talarkonst och då man försöker att övertyga använder man sig av just talarkonsten, alltså retoriken.

Inom i sin tur med retoriken använder man sig av tre grekiska ord, Ethos, Logos och Pathos. För att kunna övertyga på bästa sätt är det absoluta bästa tipset att använda av alla dessa tre grekiska ord. Men vad betyder dessa ord då?

Ethos betyder ”att behaga”. Man ställer sig in hos lyssnaren och får dennes förtroende genom att verka trevlig och pålitlig. Alltså, man försöker att få ett förtroende och visa entusiasm .....


------


UPPMÄRKSAMHET
För att kunna kommunicera bra och få andra att lyssna är uppmärksamhet en utav de viktigaste sakerna. Uppmärksamhet är viktig för att välja ut sådan information som vi av någon anledning behöver bearbeta ytterligare eller komma ihåg till senare. För vi kommer inte ihåg allting ifrån till exempel reklamfilmer, utan endast en liten del av den, alltså den delen vi får mest uppmärksamhet av.

Det finns olika begrepp som man kan använda för att förklara hur uppmärksamheten fungerar. Jag tänkte förklara några utav de begreppen, förklara mer ingående vad dessa begrepp betyder och hur man använder de begreppen för att få mer uppmärksamhet.

SUBLIMINAL INFORMATION
När man läser detta begreppen kommer ofta frågan upp vad subliminal är för något. Ett annat ord för subliminal ......

------


LYDNAD
Lydnad är något som också ingår i kommunikation, och är den sista saken jag kommer att berätta om inom kommunikation.

När man googlar om information om lydnad inom kommunikation får man fram lydnad med kommunikation med hundar, att hundarna ska lyda sin ägare. Detta har absolut med kommunikation, men här fokuseras inte djur utan endast kommunikationen mellan människor.

Vi människor lyder ofta vad andra säger till oss vad vi ska göra. Redan som småbarn har vi lärt oss att man ska lyda sina föräldrar, med tro om att ens föräldrar vet bäst. Det har också gjorts flera olika undersökningar med hur mycket vi..... [läs mer nu]