H&M:s affärsidé | Analys

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 1
  • Företagsekonomi 1
  • A
  • 4
  • 1105
  • PDF

H&M:s affärsidé | Analys

En välgjord analys av den svenska klädjätten H&M:s affärsidé. Eleven berättar inledningsvis om företagets struktur och redogör sedan för företagets affärsidé utifrån olika synvinklar. Även företagets styrkor och svagheter utreds.

Innehåll

- Analys av affärside
- År 2013
- H&M design samarbeten
- H&M's styrkor och svagheter

Utdrag

H&M, Hennes & Mauritz är ett svenskt klädmärkes företag. H&M har butiker 53 länder med ungefär 104 000 anställda.

• Företagets intressenter är ägare, kunder, anställda, konkurrenter, leverantörer,stat & kommun och långivare.
Ägaren Stefan Persson vill tjäna pengar på att sälja så mycket som möjligt.
Kunderna vill betala så lite som det går för billiga moderna kläder med kvalité.
De anställda vill tjäna pengar i utbyte att de jobbar.
Konkurrenterna vill att det ska gå dåligt för H&M genom att de t.ex inte ger bra service,kläder eller priser. För då kommer kunderna gå till konkurrenterna och tillfredsställa deras behov. En konkurrent är till exempel Zara om man kollar i hela världen då Zara är ett internationellt företag medan om man kollar i Sverige så skulle GinaTricot eller BikBok vara en konkurrent då de är skandinaviskt kända.
Leverantörerna vill sälja dem färdiga produkterna till H&M för att tjäna pengar.
Staten tjänar pengar av H&M genom att de betalar skatt.
Långivarna som är banken tjänar pengar via räntan som H&M betalar.

• Branschen som H&M inriktar sig i är mestadels klädbranschen och lite hem inrednings branschen.
Som heter H&M Home.

• H&M säljer många produkter och mestadels kvinnokläder de har även ett litet utbud... Köp tillgång för att läsa mer

H&M:s affärsidé | Analys

[2]
Användarnas bedömningar
  • 2016-05-25
    Skriven av Gymnasieelev på 2. IB
    jo det var bra tckkars
  • 2016-11-07
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    jag tycker den var ok