H&M:s marknadsföring | Fördjupningsuppgift

- Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 2
- Företagsekonomi 2
- B
- 4
- 1779
H&M:s marknadsföring | Fördjupningsuppgift
En fördjupningsuppgift om klädjätten H&M:s marknadsföring. Eleven redogör för företagets affärsidé samt varumärket H&M och hur företaget använder sig av olika metoder för marknadsföring och varumärkesbyggande.
Studienets kommentar
Notera att det saknas källor.
Utdrag
I denna uppgift kommer jag i huvudsak redogöra saker om H&M's marknadsföring, men även ta upp deras affärsidé, varumärke och skriva en del om deras olika kundsegment.
Affärsidé:
H&M erbjuder ett stort sortiment med varierade produkter för i princip alla målgrupper samt att företaget vill vara bäst på alla marknader oavsett om det gäller pris, kvalitét, design eller hållbarhet. H&M's olika har en produktspecialisering på kläder, allt från sport-, fest-, och bäbiskläder. Dem har även delar av kosmetik och heminredning i vissa av deras butiker. Att kunna överträffa kundernas egna visioner om en färdig produkt är målsättningen när det handlar om kvalitet. Oslagbara priser med ett inspirerande mode är en bra sammanfattning på deras affärsidé.
Metod:
För att kunna hålla sina låga priser gäller det att ha ett tydligt tillgångs väga sätt från idé till färdig produkt. H&M har till skillnad från många andra butiker en kort distributionskedja och det gör att priserna hålls nere på en relativt låg summa. För varje extra steg i distributionskedjan höjs priserna med ungefär 50% och det är orsaken till att H&M har ett billigare pris jämfört med andra klädkedjor. Genom effektivare logistik kan H&M göra sina köp direkt från tillverkarna genom sina egna butiker. Tillverkarna har tillgång till råvarorna och färdigställer produkten på plats för att sedan frakta produkterna via fartyg i stället för flygplan. Anledningen till detta är att båtfrakten är mycket billigare samt att de inte gör skada på samma sätt för miljön genom till exempel koldioxidutsläpp från flygplan.
Marknadsföring:
För att marknadsföra företaget och sticka ut ur mängden och skapa en reaktion började H&M på 90-talet använda sig utav olika kända personer, allt från skådespelare och modeller. Man hade då en stadig grund att stå på eftersom varumärket växte fram och blev väldigt starkt redan på slutet av 70-talet.
Jag tror att H&M vill framställa sin marknadsföring på så sätt att den inte ska sprida en ideal hets och denna slutsats gör jag utifrån H&M affärsidé – att ha en produkt för alla... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in