Högläsning för barn | Argumenterande text

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 2
  • Svenska 2
  • B
  • 2
  • 909
  • PDF

Högläsning för barn | Argumenterande text

En argumenterande text om högläsning för barn. Texten argumenterar för mer högläsning för barn utifrån flera argument, bland annat att högläsning hjälper till att forma barn till att bli självständiga läsare i framtiden.

Utdrag

Spontanläsning är något som har minskat drastiskt bland barn och ungdomar idag, många skyller på digitaliseringen. Att barnen börjat söka sig till internet, tv-spel och mobiler istället för att drömma sig bort i läsningens magiska värld. Men är anledningen verkligen att det finns för mycket annat som lockar idag eller finns det en annan förklaring? Jag tror absolut att dagens teknik har ett finger med i spelet, men den största faktorn till problemet är brist på högläsning för barn när de är små.

I en artikel om läsning publicerad i dagens nyheter den 9/11-2014 skriver Dino Viscovi om hur Sveriges barn och ungdomars läsförståelse har försämrats. Han menar att digitaliseringen kan vara anledningen. Jag håller med om att tekniken är ett hinder för barnens kunskaper inom läsning, men inte nödvändigtvis på det sättet han menar. Problemet ligger inte i att barnen distraheras av tekniken, utan att föräldrarna blir det. Det är lättare idag att underhålla sina barn än det var förr. Idag sätter vi bara en ipad framför ögonen på dem och barnen är nöjda... Köp tillgång för att läsa mer

Högläsning för barn | Argumenterande text

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2015-05-01
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    väldigt bra innehåll hjälpte mig mycket i mitt arbete