Idrott i gymnasiet | Argumenterande tal

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Estetiska programmet (ES) Årskurs 3
  • Retorik
  • MVG
  • 2
  • 744
  • PDF

Idrott i gymnasiet | Argumenterande tal

Ett argumenterande tal som förespråkar mer idrott i gymnasiet och argumenterar för detta utifrån olika hälsoaspekter samt att det leder till effektivare lärande och en friskare framtid.

Innehåll

Därför ska vi ha idrott hela gymnasietiden!

- Introduktion
- Motargument
- Argument 1: Bättre välmående
- Argument 2: Ett effektivare lärande och högre intellektuell prestationsförmåga
- Argument 3: En friskare framtid
- Avslutning
- Bildkällor

Utdrag

Studier visar nämligen att fysisk aktivitet sänker stressnivåerna, d.v.s. den psykiska påfrestningen som ofta är väldigt hög bland gymnasieelever, både från kompisar och från skola. Även de fysiska följdeffekter som härstammar från en stressig vardag förebyggs t.ex. spända axlar och nacke, dålig matlust och sömnproblem. Alltså den psykosociala arbetsmiljön blir bättre bland ungdomar då de idrottar regelbundet. Alltså kommer alla... Köp tillgång för att läsa mer

Idrott i gymnasiet | Argumenterande tal

[4]
Användarnas bedömningar
  • 2015-02-03
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    Bra struktur men jag saknade andra källor än bildkällorna.
  • 2015-01-26
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    KÄLLORNA VAR INTE MED OCH INTE HELLER POWER POINT
  • 2016-05-17
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    Hjälpte massor som inspiration till ett tal!
  • 2015-02-15
    Skriven av Elev på Årskurs 9
    ---------------------------