Idrott i gymnasiet | Argumenterande tal

- Estetiska programmet (ES) Årskurs 3
- Retorik
- MVG
- 2
- 744
Idrott i gymnasiet | Argumenterande tal
Ett argumenterande tal som förespråkar mer idrott i gymnasiet och argumenterar för detta utifrån olika hälsoaspekter samt att det leder till effektivare lärande och en friskare framtid.
Innehåll
Därför ska vi ha idrott hela gymnasietiden!
- Introduktion
- Motargument
- Argument 1: Bättre välmående
- Argument 2: Ett effektivare lärande och högre intellektuell prestationsförmåga
- Argument 3: En friskare framtid
- Avslutning
- Bildkällor
Utdrag
Studier visar nämligen att fysisk aktivitet sänker stressnivåerna, d.v.s. den psykiska påfrestningen som ofta är väldigt hög bland gymnasieelever, både från kompisar och från skola. Även de fysiska följdeffekter som härstammar från en stressig vardag förebyggs t.ex. spända axlar och nacke, dålig matlust och sömnproblem. Alltså den psykosociala arbetsmiljön blir bättre bland ungdomar då de idrottar regelbundet. Alltså kommer alla... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in