IKEA: Marknadsföring förr och nu | Rapport

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 2
  • Företagsekonomi 2
  • A
  • 10
  • 3153
  • PDF

IKEA: Marknadsföring förr och nu | Rapport

En rapport om den svenska möbeljätten IKEA, vars syfte är att se närmre på hur företaget marknadsför sina produkter förr och nu, och om det finns likheter och genomgående teman i reklamkampanjerna. Arbetet innehåller även kort bakgrund om IKEA, en diskussionsdel och en kort källkritisk analys.

Rapporten tar utgångspunkt i följande frågeställningar:
- Hur urskiljer sig IKEAs reklamer jämfört med andra?
- Vad signalerar företaget (och tidigare har signalerat) via marknadsföring och hur kan detta kan kopplas till lagstiftning, etik och samhällsutveckling?

Lärarens kommentar

Otroligt väldisponerad och stilren rapport. Saknas endast en källhänvisning och en felaktig källhänvisning i presentation av material, annars var uppsatsen välgrundad med en utförlig och nyanserad avhandling och diskussions del.

Elevens kommentar

Saknas en fotnot för mio.se's källa angående deras vision och affärsidé.

Innehåll

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

1. Inledning
1.1 Syfte
1.2 Frågeställningar
1.3 Metod/Material
1.4 Källkritisk analys av material
2. Avhandling
2.1 Bakgrund
2.2 Frågeställning #1
2.3 Frågeställning #2
3. Avslutning
3.1 Sammanfattning
3.2 Diskussion
3.3 Slutsats och avslut.

Utdrag

Mycket av ett företags reklamer siktar efter att styrka sin vision och affärsidé för att nå ut till sina kunder och sin önskade kundgrupp, därför kan vi enkelt jämföra 2 företags marknadsföringssyften genom att jämföra deras visioner och affärsidéer. På IKEA.se kan vi läsa om företagets vision och deras affärsidé. De skriver att deras vision är ”att skapa en bättre vardag för de många människorna” men dem skriver även att deras vision sträcker sig bortom heminredning utan att de även vill skapa en bättre vardag för alla som påverkas av företaget... Köp tillgång för att läsa mer

IKEA: Marknadsföring förr och nu | Rapport

[2]
Användarnas bedömningar
  • 2016-05-08
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    grymt bra text! Det kunde ha dock utvecklats lite mer
  • 2017-02-07
    Skriven av Elev på Årskurs 9
    Bra, och ger bra tips