Mer idrott i skolan | Argumenterande tal

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 1
  • Svenska 1
  • A
  • 3
  • 771
  • PDF

Mer idrott i skolan | Argumenterande tal

Ett utförligt argumenterande tal som tar ställning för att man bör införa fler idrottstimmar i skolan. Eleven lyfter fram de många positiva följderna av fysisk aktivitet på en rad områden och diskuterar även resultaten av en studie som omfattar ämnet.

Utdrag

Är det inte allas dröm att vara överviktig, må dåligt och ha kassa betyg?
Nja, kanske inte. Inte vad jag skulle säga iallafall. Därför anser jag att idrottslektionerna i skolan ska öka från de 2 lektioner som vi har till 3, 4 eller varför inte 5 lektioner i veckan.
Då idrott är en förutsättning för att skapa ett gladare, hälsosammare och ett bättre liv.

Våra kroppar är byggda för fysisk aktivitet. Ju mer vi rör på oss, desto bättre mår vi. De flesta av oss känner till det, men många väljer ändå att avstå från träning. T.ex för att de tycker för att det är jobbigt, tråkigt eller för att de anser att de inte har tid. Om man då skulle få in fler idrottslektioner, så skulle personen i fråga få tid till träning.

Bakgrunden till att vi har idrott i skolan är för att de senaste hundra åren har samhället utvecklats.
I börja av förra seklet arbetade barnen med föräldrarna hemma på gården. När de varit i skolan kom det hem till en gård där... Köp tillgång för att läsa mer

Mer idrott i skolan | Argumenterande tal

[0]
Inga användarrecensioner än.