Julhandeln | Diskussion och jämförelse

- Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 1
- Företagsekonomi 1
- A
- 3
- 1145
Julhandeln | Diskussion och jämförelse
En enklare diskussion och jämförelse kring julhandeln. Här jämför eleven bland annat hur lågprisbutiker och "lyxbutiker" julskyltar och marknadsför sig i juletid. Vidare så undersöker eleven hur detta skiljer sig på nätet, och föreslår avslutningsvis egna nomineringar för "Årets julklapp".
Utdrag
När jag gick igenom staden för att leta julklappar och kolla de fina ljusbelysningen de hängt upp över våra huvuden la jag märkte till hur nästan varje affär börjat julpynta och fixa deras skyltfönster så det skulle se finare och mysigare ut. Jag känner att jag blev mer tagg på att gå in när de var julpyntat, för de känns så aktuellt på nåt sätt, att de är jul och kallt och de ska vara fluffiga varma kläder och fina ljusstakar och glada tomtar. Man går ju hellre in i en affär med välkomnade skyltfester än ett kallt tråkigt ”vanligt”. Så känner åtminstone jag. Det gäller att affärerna stimulerar så många sinnen av kunden som möjligt som t.ex synen och hörseln. Jag tror att man blir ännu mer sugen och på humör om man hör en glad tomtesång klingandes från högtalarna, det har jag även läst i en artikel som Steen visade oss i företagsekonomin.
Men sen kan man även se skillnader från affär till affär. De lite finare affärerna har väldigt få saker de visar upp, de är stilrent och fint. Ibland kan de bara vara en grej och då ser man in i affären direkt där de ser mysigt och fint ut istället. I lågpris affärerna är det mycket som händer på samma gång, där vill de att man ska se allting direkt, de är både mycket julpynt och mycket varor. Det kan uppfattas som väldigt rörigt. Självklart är de ju... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in