Att kalla sig för feminist | Diskuterande text

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 3
  • Samhällskunskap 3
  • Inget betyg givet
  • 4
  • 1235
  • PDF

Att kalla sig för feminist | Diskuterande text

En diskuterande text som handlar om innebörden av att kalla sig feminist i dagens samhälle, samt hur feminism och jämställdhet som begrepp används i olika sammanhang.

Utdrag

Jag har valt att skriva om feminism och jämställdhet och se hur begreppen används i några olika artiklar. Det jag kommer utreda i min artikel är huruvida det är viktigt eller inte att kalla sig för feminist om man är engagerad i frågor som gäller jämställdhet och genus.

I årets val har ämnen som berört maktstrukturer och mänskliga rättigheter varit högt aktuella, däribland feminism och jämställdhet. Fler och fler har också valt allt kalla sig för feminist, och i senaste sifoundersökningen har det ökat från 33% till 47% bland tillfrågade på bara fyra år. 72% svarade att jämställdhet mellan män och kvinnor är ganska eller mycket viktig när de väljer vilket parti de ska rösta på. Men stämningen blir sällan så spänd som när ämnet feminism tas upp. I privata sammanhang som offentliga, på sociala medier eller i tvsoffan, klassrummet, och på middagar. Uppfattningarna om feminismen skiljer sig något enormt. Är feminism och att vilja nå jämställdhet verkligen samma sak?
Blondinbella, (eller Isabella Löwengrip som hon heter) en känd svensk bloggerska, uttrycker sig i blogginlägget Feminismen uppmanar till en offerroll (12/2-14) att hon aldrig kommer kalla sig feminist eftersom hon älskar sin man och son för mycket för att ansluta sig till en -ism som står för mansförakt, samt att feminism inte har något att Sverige i göra eftersom vi är färdiga! Vi har rösträtt och preventivmedel, tack feminismen, du gjorde ett bra jobb, nu behövs du inte mer, go home. Feminister bör istället göra skillnad någon... Köp tillgång för att läsa mer

Att kalla sig för feminist | Diskuterande text

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2015-03-12
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    bra skrivet..............