Kaströrelse: Labbrapport i Fysik B

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 3
  • Fysik B
  • Inget betyg givet
  • 4
  • 446
  • PDF

Kaströrelse: Labbrapport i Fysik B

En laborationsrapport vars syfte är att presentera en beräkning av kaströrelse. Eleven genomför och beskriver resultatet från följande två experiment:

- Avfyra en plastkula horisontellt ett flertal gånger och bestäm ett medelvärde av sträckan d, mät upp höjden h och beräkna med dessa värden ett värde på begynnelsehastigheten v0.

- Avfyra en plastkula i 30 graders vinkel uppåt, beräkna sedan ett värde på vox och voy. Använd sedan formeln för x och y för att beräkna vart projektilen landar. I och med att man vet begynnelsehastigheten v0 från uppgift 1, borde man kunna förutsäga exakt vart plastkulan hamnar på golvet (sträckan d).

Utdrag

"Materiel: Projektilavlossare, plastkulor, stativ, linjal, karbonpapper & snören.

Utförande uppgift 1:
(Illustration)

Vi ställde upp materialet enligt bild. På golvet la vi ett karbonpapper med ett vitt papper under, där vi antog att kulan skulle landa. Vi mätte upp höjden h. Vi avfyrade 4 plastkolor och mätte upp avståndet d där kulorna landat. Med hjälp av karbonpappret lämnade plastkulan ett avtryck på det vita pappret vid landningen. Med dessa fyra värden kunde vi räkna ut ett medelvärde på avståndet d och sedan beräkna begynnelsehastigheten v0.


Utförande uppgift 2:
(Illustration)

I uppgift 2 ändrade vi projektilavlossarens vinkel till 30 grader, se bild. Även i denna uppgift mättes höjden h och karbonpappret med det vita pappret under flyttades en bit längre bort. Vi avfyrade 3 plastkulor och ett medelvärde beräknades av de fyra olika sträckorna d. Med hjälp av vårt tidigare värde på begynnelsehastigheten v0 så kunde den uppmätta sträckan där plastkulan landar, jämföras med vart plastkulan skulle landa i teorin."... Köp tillgång för att läsa mer

Kaströrelse: Labbrapport i Fysik B

[5]
Användarnas bedömningar
  • 2014-04-21
    Väldigt bra ! Tycker personligen det skulle synas bättre med en tabell/diagram när det gäller resultat delen.
  • 2016-05-20
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    dfghjkzfdxgchvjklgdxfchvjkl
  • 2014-11-23
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Väldigt avskalat. Inledning och motsvarande saknas helt. Metoden är inte korrekt beskriven. Diskussionen är OK.
  • 2014-10-06
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    inga tabeller, diagram samt flera missa underrubriker. ska man vara ärlig är den inte dålig. men de känns som att skribenten vill få det gjort så snabbt som möjligt