Krimkonflikten - Ryssland och Ukraina | Internationell rätt | Frågor och svar

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 2
  • Rätten och samhället
  • Inget betyg givet
  • 3
  • 1009
  • PDF

Krimkonflikten - Ryssland och Ukraina | Internationell rätt | Frågor och svar

Frågor och svar (Se vänligen "Innehåll") med fokus på internationell rätt, som lyfter fram Ryssland och Ukrainas pågående konflikten över Krimhalvön. Eleven diskuterar bl.a. FN:s roll, Rysslands agerande och andra länders inflytande, samt planerade folkomröstningar om självständighet i övriga delar i världen.

Innehåll

Krimkonflikten

• Vilka skrivningar i FN-stadgan (artikel 2 och 51) skulle vara aktuella i den konflikt som uppstått
• Vilka möjligheter har FN att agera?
• Vad kan Ukraina göra?
• Vad kan andra länder göra?
• Hur förklarar Ryssland sitt agerande? Håller förklaringen?
• Har den folkomröstning som genomförts på Krim om anslutning till Ryssland någon betydelse i sammanhanget? Varför/varför inte?
• Under 2014 planeras det att genomföras folkomröstningar i Skottland och Katalonien om eventuell självständighet. Är dessa omröstningar och eventuell självständighet från Storbritannien respektive Spanien förenliga med internationell rätt/folkrätt?
• Källförteckning

Utdrag

Ryssland grundar sitt agerande på att hjälpa sina Rysktalande medmänniskor i Ukraina, samt att återställa den rättmätiga presidenten Viktor Janukovitj tillbaka till regeringshuset eftersom han blev avsatt av rebeller. Dessa förklaringar är naturligtvis inte allt som Ryssland vill, men att de vill skydda sitt egna etiska folk är en sak som många länder skulle vilja göra. Frågan är bara varför det krävs att ta över hela Krim för att endast skydda dem. I längden faller denna förklaring eftersom Ryssland fortsätter längre och längre in I Ukraina. Att Viktor Janukovitj är den rättmätiga presidenten är ingen... Köp tillgång för att läsa mer

Krimkonflikten - Ryssland och Ukraina | Internationell rätt | Frågor och svar

[3]
Användarnas bedömningar
  • 2015-10-23
    Skriven av Elev på Årskurs 9
    btethy hhggggvvggggg
  • 2016-03-08
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Väldigt informerande
  • 2015-05-16
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    den är väldigt bra och användbar