Kunskap, Kompetens, Personal och Företagskultur | Inlämningsuppgift

- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 3
- Ledarskap och organisation
- G
- 3
- 1038
Kunskap, Kompetens, Personal och Företagskultur | Inlämningsuppgift
En inlämningsuppgift i "Organisation och Ledarskap" där eleven beskriver och diskuterar skillnader mellan kunskap/kompetens, personalutveckling/kompetensutveckling samt fördelar och nackdelar med standardiserad företagskultur i globala företag.
Notera att källor saknas.
Innehåll
- Skillnaden mellan kunskap och kompetens
- Skillnaden mellan personalutveckling och kompetensutveckling
- Standardiserad företagskultur
Utdrag
För att förstå skillnaden mellan kunskap och kompetens måste man veta vad de vardera orden står för. Kunskap är något du lär dig dvs något inlärt . Du kan till exempel lära dig teoretiskt vilka regler som gäller när du ska ta körkort eller hur du kör en bil, men utförandet av att köra en bil kräver kompetens av vad du lärt dig i kunskap.
I ett företag finns det olika former av kompetens och en är social kompetens i ett företag. Social kompetens i ett företag betyder att man är någon som är bra på att kommunicera och samarbeta och som har lätt för att läsa av kulturen i ett företag. Det betyder inte betyda att man är pratglad eller utåtriktad. Denna kompetens är viktig enligt mig i ett företag för det blir allt vanligare att arbeta i grupp, projekt eller dylikt. Ofta träffar du på nya människor, kunder m.m och då kan det vara en fördel med social kompetens.
Teknisk kompetens är något som också är viktigt i ett företag då vi gått in i informationssamhället och mycket sköts med hjälp av tex IT.
För att behärska datorn och dess funktioner behöver du en viss teknisk kompetens och kunna i svåra situationer lösa eller förenkla problem. Detta betyder inte att teknisk kompetens bara handlar om IT utan om hur produktionen sköts och andra flöden.
Affärskompetens är en viktig faktor i företaget, då vi... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in