Kvalitativ intervju: Grupperingar och kön | Undersökning

- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 3
- Sociologi
- E
- 3
- 889
Kvalitativ intervju: Grupperingar och kön | Undersökning
En undersökning i form av en kvalitativ intervju med en elev i 8:e klass på temat grupperingar och kön. Här redovisas frågorna och svaren samt en kortare diskussion om resultaten.
Utdrag
Med min kvalitativa intervju valde jag att undersöka om det förekommer grupperingar i en skolklass. Jag valde att intervjua Era Shabani, 14 år som går i klass 8 på Kirsebergsskolan i Malmö. Jag valde att undersöka just grupperingar för att jag själv tror att det förekommer mest i grundskolan än på gymnasiet. Här nedanför kommer jag att visa vilka frågor jag ställde och vilka svar jag fick:
Era Shabani, 14, åk 8, Malmö
1. Vad tycker du om fördelningen mellan flickor och pojkar? Då menar jag om lärarna favoriserar något kön.
Jag känner att tjejer favoriseras i de flesta ämnena eftersom att det är som en norm att tjejer alltid är bättre i skolan än killar, det känns som att lärarna har mer krav på oss tjejer än killar.
Men det är annorlunda på idrotten. Det har alltid känts som att idrottslärare har högre krav... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in