Labbrapport: Ballongen på flaskan (cellandning) - Naturkunskap 1b

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 3
  • Naturkunskap 1b
  • VG
  • 2
  • 461
  • PDF

Labbrapport: Ballongen på flaskan (cellandning) - Naturkunskap 1b

En laborationsrapport vars syfte är att med hjälp av en jästsvamp undersöka vad som händer när det inte finns tillgång till energi (och möjlighet för cellandning), samt vad som händer vid försurning.

Lärarens kommentar

Läraren tyckte att uppsatsen kunde varit mer djupgående för ett högre betyg. Hon nämnde att bilder, diagram och liknande kunde ha höjt betyget. Kanske också ett djupare resonemang.

Elevens kommentar

Lägg till bilder.

Innehåll

- Inledning
- Syfte
- Material och metod
- Resultat
- Slutsats/diskussion
- Källor

Utdrag

"Material och Metod:
- 3 flaskor (á 50 cl)
- 1 pkt jäst
- 6 dl fingerljumt vatten (37º C)
- 4 msk socker
- 3 ballonger
- 2 x 0,5 dl vatten
- 0,5 dl ättiksprit

1 paket jäst löstes upp i 6 dl ljummet vatten, därefter fördelades jästlösningen jämt i 3 flaskor. Sedan tillsattes 2 msk socker i flaska 1 och 2. Sockret blandades med lösningarna genom att de skakades. Därefter tillsattes 0,5 dl vatten i flaska 1 samt i flaska 3. De skakades om och en ballong träddes över vardera flaskhals. 0,5 dl ättikssprit hälldes i flaska 2 och blandades ordentligt. En ballong träddes sedan över flaska 2. Experimentet observerades under 3 timmar."... Köp tillgång för att läsa mer

Labbrapport: Ballongen på flaskan (cellandning) - Naturkunskap 1b

[4]
Användarnas bedömningar
  • 2014-05-14
    Bra information och iakttagelser, snygg struktur på arbetet som var väldigt lättläst och lättförståeligt. "Svarar" på syftet bra. Saknade kanske lite egen disskusion - på vilket sätt kan labben kopplas till verkligheten? Kunde något gjorts annorlunda i laborationen?
  • 2015-03-22
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Det enda som kunde fördjupas var diskussionsdelen, annars bra!
  • 2015-07-18
    tack för laboration om cellandningen
  • 2015-02-16
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Den va helt okej.saknades mer beskrivning på disskution