Labbrapport | Nervsystemet och reflexer | Biologi 2

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 3
  • Biologi 2
  • C
  • 2
  • 446
  • PDF

Labbrapport | Nervsystemet och reflexer | Biologi 2

En enklare labbrapport i Biologi 2, vars syfte är att undersöka kroppens nervsystem och reflexer. Detta görs genom tre mindre experiment:

- Knäreflex
- Babinskis tecken
- Värme/Kyla

Notera att källor saknas.

Innehåll

- Syfte
- Materiel

FÖRSÖK I: KNÄREFLEX
- Hypotes
- Utförande
- Resultat och slutsats

FÖRSÖK II: BABINSKIS TECKEN
- Hypotes
- Utförande
- Resultat och slutsats

FÖRSÖK III: VÄRME/KYLA
- Hypotes
- Utförande
- Resultat och slutsats

Utdrag

Materiel:
- ett matbord
- en bok
- en spik
- en blyertspenna

FÖRSÖK I: KNÄREFLEX
Utförande: Man satte sig på ett matbord och lät benet hänga fritt. Med hjälp av en bok kant slog man försiktig strax nedanför knäskålen.

FÖRSÖK II: BABINSKIS TECKEN
Utförande: Man satte sig avslappnat i sängen och skrapade ytterkanten av fotsulan med spetsen av en blyertspenna från hälen och fram mot tårna.

FÖRSÖK III: VÄRME/KYLA
Utförande: Man lade en spik i frysen i tio minuter och sedan fördes spetsen på den torra, kalla spiken utefter handen längs en tio centimeter lång linje. Försöket gjordes om med en var och torr spik som värmdes i hett vatten. Försöken gick ut på att identifiera köld- samt värmereceptorerna... Köp tillgång för att läsa mer

Labbrapport | Nervsystemet och reflexer | Biologi 2

[25]
Användarnas bedömningar
  • 2016-11-23
    Väldigt fattig rapport, saknades felkällor och fakta till det mesta. Informationen om Babinskis tecken kunde gott ha fyllts ut med mer fakta kring vad det faktiskt innebär. Första försöket var det som var bäst och innehöll lite mer info kring hur nervsystemet fungerar.
  • 2014-06-02
    Riktigt bra jobbat men jag tycker att du borde kollat lite mer på hur det skulle se ut för andra människor, så som barn, äldre eller idrottare
  • 2017-07-04
    Kanon rapport. En bra inspirationskälla.
  • 2017-05-23
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    super bra tack så mycket