Leksaksanalys | Analys

- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 3
- Filosofi 2
- B
- 3
- 1511
Leksaksanalys | Analys
Analysen handlar om vad eleven tror att utvecklingspsykologin kring lek innebär och hur man kan knyta det an till Vygotskijs och Piagets teorier. Eleven har valt en leksak (leksakskök) och analyserat hur det kan påverka barns utveckling.
Innehåll
- Steg 1. Välj ut en leksak och skriv ner på vilket sätt du tror att den här leksaken stimulerar barns utveckling?
- Steg 2. Se om du kan knyta an detta till Piagets eller Vygotskijs teori om barns utveckling.
- Likheter och skillnader mellan Piagets och Vygotskijs teorier:
Utdrag
Jag har valt ett leksakskök, den här leksaken stimulerar ett barns utveckling enligt mig genom att barnet från en början har barnet ingen större aning om hur eller varför man ska leka med ett leksakskök. Efter ett tag kan barnet börja koppla att leksaksköket är en mini-version av det verkliga köket i huset och börjar därefter att använda det såsom deras föräldrar gör, alltså låtsas leker dem. Barnen experimenterar också med köket till exempel genom att slå på knappen för ugnen, tvätta händerna ur vattenkranen eller sätta besticken och tallrikarna i micron och förvara dem där, ha kakan där var tallrikarna ska stå. Till slut lär dem sig hur man ska använda leksaksköket, vilket också gör dem mer förberedda till senare stadier i livet, där man bland annat ska använda ett riktigt kök och vet vad som händer om man öppnar diskmaskinen i verkliga livet. Jag minns att när jag var liten och lekte med en leksaksbil över en vägmatta där det fanns med både köpcentrum, hus och vägar. Från en början körde jag bilen hejvilt över alla hus och människor som befann sig på mattan, men sedan lärde jag mig att man inte kan köra på allting utan att man måste följa vägen och endast köra på höger sida. Som jag idag är en .... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in