Mänskliga rättigheter & yttrandefrihet | Diskuterande text

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 3
  • Samhällskunskap 2
  • A
  • 3
  • 1098
  • PDF

Mänskliga rättigheter & yttrandefrihet | Diskuterande text

En diskuterande text om mänskliga rättigheter och yttrandefrihet, där eleven utreder begreppen med utgångspunkt i ett flertal olika artiklar som relaterar till ämnet. Genom att lyfta fram förekomsten av högerextremism i Sverige samt de högerextrema partiernas rätt till att uttrycka sina åsikter och demonstrera, diskuterar eleven följande frågeställning: Vad bör vara viktigast i samhället; allas lika värde och tolerans, eller yttrandefrihet?

Innehåll

- Allas lika rätt eller yttrandefrihet - det är frågan
- Källor/källkritik

Utdrag

Parallellt med detta motstånd bemöts de högerextrema partierna av nolltolerans när de knackar på skolans portar. I debattartikeln ”Stoppa alla partibesök på skolor tills reglerna ändrats”, publicerad i Dagens Nyheter den 27 maj 2014, menar skribenten Eva-Lis Sirén att genom att släppa in dessa partier i skolan strider vi mot skolans... Köp tillgång för att läsa mer

Mänskliga rättigheter & yttrandefrihet | Diskuterande text

[4]
Användarnas bedömningar
  • 2015-12-09
    Skriven av Studerande på Termin 7
    jbraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  • 2015-10-02
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    helt okej, lite för kort
  • 2016-06-02
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    Braaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  • 2015-06-08
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA