Marknadsundersökning: Frisörsalong

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 3
  • Företagsekonomi 1
  • MVG
  • 2
  • 625
  • PDF

Marknadsundersökning: Frisörsalong

En text som redogör för en marknadsundersökning som eleven genomfört. Eleven har här tagit i kontakt med en frisörsalong och ställt frågor kring bland annat målgrupp, säljargument, reklam och marknadsföringsåtgärder, samt fått svar på mer praktiska frågor kring antal anställda, antal klippningar, kostnader och lönsamhet. Syftet är att undersöka hur frisörsalongen gått tillväga i sin marknadsföring och vilka variabler som tagits hänsyn till.

Lärarens kommentar

Mycket bra, kämpa på

Innehåll

Följande frågor besvaras:

* Vad har de för målgrupp?
* Vad har dem för säljarargument?
* Hur många klippningar per dag?
* Hur gör de reklam och vad har de för marknadsföringsåtergärder?
* Vad skiljer er från andra frisörer?
* Hur många anställda?
* I vissa frisörsalonger kan en ensamföretagere köpa en egen stol och ha ett eget frisörföretag, kan man det hos er?
* Vilka är de största kostnaderna?

Utdrag

"Vad har de för målgrupp?
”Självfallet” är en frisör salong som försöker bredda sin målgrupp så mycket som möjligt. De har 5 anställda och alla frisörerna har olika åldrar och erfarenhet. Alla frisörerna vill ha fulltecknade dagar med många kunder – och ringer det en kund som vill boka en tid hos någon som inte har möjlighet att ta kunden, kan all ställa upp för varandra - allt för att inkomsterna ska bli större.

Vad har dem för säljarargument?
I längden tjänar man på att klippa sig hos ”Självfallet” eftersom de har så kallade klippkort. Att ha ett klippkort hos ”Självfallet” innebär att man får var 10:e klippning gratis. Detta är rätt så vanligt hos frisörer. Om man klipper sig där får man även rabatt på deras hårproduktsortiment. Ju mer man klipper sig för, desto mer får man i rabatt på produkterna."... Köp tillgång för att läsa mer

Marknadsundersökning: Frisörsalong

[2]
Användarnas bedömningar
  • 2015-10-19
    Kul undersökning, roligt att läsa..
  • 2014-12-05
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1
    braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa