Normativa teorier | Etik

- Naturvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 2
- Religionskunskap A
- A
- 4
- 1721
Fördjupningsuppgift: Normativa teorier | Etik
En fördjupningsuppgift i Religionskunskap A, där eleven beskriver normativa teorier i relation till etik och moral (etiska principer). Fokus ligger bland annat på pliktetik, konsekvensetik och dygdetik.
Notera att eleven inte beskriver de etiska konflikter som eleven tar ställning under rubriken "Välj några etiska konflikter och diskutera", vilket gör sammanhanget något otydligt. Resten av innehållet kan dock användas. Notera även att källor saknas.
Lärarens kommentar
Mycket bra förklaringar till varför du tycker som du gör. Mycket bra struktur och sammanhållning.
Elevens kommentar
Hade önskat mig ett bredare ordförråd.
Studienets kommentar
Notera att det saknas källor.
Innehåll
- Vad utmärker några normativa teorier och modeller?
- Olika normativa teorier
- Välj några etiska konflikter och diskutera
- Vad innebär ett gott liv och ett gott samhälle?
Utdrag
"Olika normativa teorier:
Om man jämför de olika etiska teorierna, så kan man oftast påpeka att pliktetiken är motsatsen till konsekvensetik. Plikt är en plikt och man ser ingen konsekvens bakom det hela, inget motiv, ingenting! Konsekvensetik är däremot mycket mer än så, men även det har sina nackdelar, som t.ex att man gör en vit lögn som får en bra konsekvens men kanske som inte är så bra för just den personen egentligen. Eller om vi ser över sinneslagsetik. En politiker kan inte mena väl om han förslavade en hel nation, nej, för konsekverna blir ju inte så bra för de utsatta, ännu en gång konsekvensetik. De flesta anser att pliktetik borde komma i första hand som en grund för samhället, t.ex. att man ej bör stjäla, döda, ljuga osv. Eller om man tänker så här, det är fel att döda, men är det fel att döda den som dödat? Även pliktetik kan ha negativitet i sig."... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in