Nulägesanalys av Tele 2

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 2
  • Marknadsföring
  • B
  • 5
  • 2031
  • PDF

Nulägesanalys av Tele 2

En nulägesanalys om företaget Tele 2 där eleven har svarat på följande frågor:

Kunderna - vilka är företagets kunder och målgrupp? Vilket/vilka behov tillgodoser företagets produkter?

Konkurrenterna - vilka konkurrenter har företaget och varför? På vilken nivå konkurrerar företagen?

Produkterna - vad är det som företaget säljer? Ge exempel på en kärnprodukt och dess kring- och metaprodukt. I vilket stadie i produktlivscykeln är företagets produkter?

Leverantörerna - kan du hitta vilka leverantörer som företaget har? Om inte, kan du fundera kring vad som är det viktiga för företaget - pris eller kvalitet?

Resurserna - gå igenom mänskliga resurser, tekniska resurser samt ekonomiska resurser och reflektera över vilka som är viktigast för företaget och varför.

Omvärld - gör en SWOT-analys för företaget och motivera dina tankar.

Innehåll

Introduktion
Analys
Kunderna
Konkurrenter
Produkter
Leverantörerna
Resurser
Omvärld
Slutsats

Utdrag

Introduktion
Det företag jag valt som jag ska arbeta med att göra en nulägesanalys om är Tele 2. Företaget är svenskt och är en av Europas ledande telekomoperatörer men även Sveriges näst största operatör gällande både privat - som företagsmarknaden. Företaget grundades 1993 av Jan Styrenbeck, men redan under 1986 hade företaget sitt ursprung i det etablerade Comvik Skyport AB. Verksamheten omfattar både tjänster och produkter inom internet, datanät, mobil och fast telefoni samt kabel-TV. Företaget var 2014 verksamt i hela 8 europeiska länder & Kazakstan. Det företaget Tele2 gör är väldigt viktigt för de flesta människorna i Sverige, genom deras nät och tjänster gör de möjligt för oss att vardagen går ihop praktiskt helt enkelt, men även möjligt för samhällskritiska funktion. Det är även så att vi lever i en tid där digitala utvecklingen hela tiden förbättras och folket kräver mer och mer, smartphones t.ex är något som nästa hela jordens befolkning använder sig utav och kunna kommunicera och helt enkelt har en stor betydelse för oss. Men för att allt skall kunna funka som det ska krävs det en uppkoppling som inte är ostoppbar och det är alltså något Tele2 erbjuder, det var även först i Sverige att täcka 99 % av hela Sveriges befolkning med ett snabbt 4G. Företaget har även över 14 miljoner kunder i så som sagt 9 länder och är sedan 1996 bokförd på Stockholmsbörsen. Företagets huvudkontor befinner sig i Kista Stockholm. Tele2 AB äger flertal olika bolag där Tele2 Sverige är en av de. Tele2 Sverige AB marknadsför även varumärket Comviq.

Analys
Kunderna: Företagets främsta målgrupp är högvärdiga kunder som strävar efter och har ett stort sug efter 4G- data. Företagets kunder däremot är vi människor som har en kombination me tele2, som ex. har abonnemang hos de, använder deras internet, datanät eller köpt mobil hos de vilket är ganska vanligt. Kunderna har en stor betydelse för Tele2 och eftersom tele2 är en av europas ledande telekomoperatörer och erbjuder deras kunder vad de i behov utav till ett väldigt billigt och ett pris vi är villiga att betala har de extremt .... Köp tillgång för att läsa mer

Nulägesanalys av Tele 2

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2018-06-01
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Bra