Det nya betygssystemet: Gymnasiereformen 2011 | Argumenterande tal

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 1
  • Svenska 1
  • B
  • 1
  • 658
  • PDF

Det nya betygssystemet: Gymnasiereformen 2011 | Argumenterande tal

Ett argumenterande tal om dagens betygssystem, där eleven ställer sig kritisk till gymnasiereformen som genomfördes i 2011. Eleven belyser det som hon anser är orättvist med det nya betygssystemet samt den ökade pressen på gymnasieelever.

Notera att källor saknas.

Utdrag

Höstterminen 2011 bestämdes det för ett nytt betygssystem i Sverige. Det nya betygssystemet har bland annat gjort fler betygssteg, från 4 steg till 6 steg.
Meningen med det nya betygssystemet var att elever skulle få det rättvisare och att underlätta lärares bedömning.
Som ni säkert förstår ska jag prata om det nya betygssystemet ur våra elevers perspektiv som skolelev men även hur skolverket ser på det nya betygssystem och vad de inte förstår.

Enligt mig kommer inte det nya betygssystemet hålla, det är alldeles för många som lider av presentationsångest och inte orkar med allt.
Det nya betygssystemet är orättvist och nästan omänskligt. Det är inte rättvist att om en elev får A i alla kriterier förutom ett och får E blir... Köp tillgång för att läsa mer

Det nya betygssystemet: Gymnasiereformen 2011 | Argumenterande tal

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2016-10-12
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    väldigt bra skrivet, tycker du tar upp bra anledningar