Peak​ ​Performance | Nulägesanalys

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 2
  • Marknadsföring
  • A
  • 12
  • 3767
  • PDF

Peak​ ​Performance | Nulägesanalys

En nulägesanalys av aktiebolaget​ ​Peak​ ​Performance​ ​AB där eleven skriver om allt från ägandeförhållande, affärsidé och organisation till målgrupp, marknadsföring och företagskultur. Eleven gör också en SWOT-analys och kommer med förslag till förbättringar.

Innehåll

Inledning

● Inledning
● Ägarförhållande
● Affärside
● Vision
● Organisation
● Storlek
● Ledning
● Årsresultat


Företagets​ ​interna​ ​förutsättningar

● Produkter,​ ​varumärke
● Kunande,​ ​kompetens,​ ​teknik
● Målgrupp
● Marknadsföring
● Distribution,​ ​försäljningstekniker
● Konkurrenter
● Företagskultur
● CSR

Extern​ ​omvärldsanalys

● PESTLE​ ​modellen
● SWOT-analys
● Interna​ ​faktorer
● Externa​ ​faktorer
● Våra​ ​förslag​ ​till​ ​förbättring

Källor
● Källhänvisning​ ​och​ ​referenser

Utdrag

Inledning
Företaget​ ​vi​ ​valde​ ​var​ ​aktiebolaget​ ​Peak​ ​Performance​ ​AB.​ ​Peak​ ​Performance​ ​är​ ​ett​ ​företag som​ ​grundades​ ​1986​ ​av​ ​fyra​ ​stycken​ ​profiler​ ​inom​ ​svensk​ ​utförsåkning,​ ​Christian Mårtensson,​ ​Stefan​ ​Engström,​ ​Peter​ ​Blom​ ​och​ ​Jonas​ ​Ottosson .​ ​I​ ​en​ ​av​ ​Åres​ ​skidliftar​ ​satt​ ​de 1 och​ ​funderade​ ​på​ ​varför​ ​det​ ​inte​ ​fanns​ ​något​ ​företag​ ​som​ ​tillverkade​ ​kläder​ ​som​ ​perfekt kombinerar​ ​funktionalitet​ ​med​ ​en​ ​enkel​ ​och​ ​attraktiv​ ​design.​ ​På​ ​slutet​ ​av​ ​80-talet​ ​hade​ ​folk tröttnat​ ​på​ ​det​ ​extravaganta​ ​och​ ​ytliga​ ​som​ ​såldes​ ​i​ ​butikerna.​ ​Därför​ ​startades​ ​Peak Performance​ ​AB​ ​med​ ​tanken​ ​att​ ​få​ ​tillbaka​ ​de​ ​saknade​ ​högkvalitativa​ ​och​ ​äkta​ ​varumärkena. Redan​ ​från​ ​början​ ​fick​ ​Peak​ ​Performance​ ​ett​ ​positiv​ ​varumärke​ ​med​ ​ett​ ​metavärde​ ​med lovord​ ​om​ ​att​ ​ha​ ​högkvalitativa​ ​och​ ​stilrena​ ​kläder​ ​till​ ​ett​ ​resonabelt​ ​pris.​ ​Att​ ​Peak Performance​ ​har​ ​ett​ ​så​ ​gott​ ​metavärde​ ​är​ ​en​ ​av​ ​deras​ ​indirekta​ ​marknadsföringsstrategier​ ​som gör​ ​att​ ​det​ ​går​ ​så​ ​bra​ ​för​ ​företaget.​ ​Idag​ ​är​ ​Peak​ ​Performance​ ​skandinaviens​ ​största​ ​tekniska sport-​ ​och​ ​modemärke.​ ​Torsdagen​ ​den​ ​19​ ​oktober​ ​2017​ ​fick​ ​vi​ ​chansen​ ​att​ ​intervjua​ ​Louise som​ ​är​ ​Brand​ ​and​ ​marketing​ ​manager​ ​på​ ​Peak​ ​Performance​ ​och​ ​har​ ​varit​ ​det​ ​sedan​ ​ett​ ​år tillbaka.​ ​När​ ​vi​ ​anlände​ ​till​ ​Peak​ ​Performance​ ​kontor​ ​i​ ​Värtahamnen​ ​blev​ ​vi​ ​väl​ ​bemötta​ ​och slog​ ​oss​ ​ner​ ​i​ ​en​ ​soffa​ ​där​ ​vi​ ​fick​ ​kaffe​ ​och​ ​vatten​ ​medans​ ​vi​ ​väntade​ ​på​ ​att​ ​få​ ​göra​ ​vår intervju.

Ägarförhållande
Peak​ ​Performance​ ​AB​ ​ägs​ ​av​ ​IC​ ​Group​ ​Sweden​ ​AB.​ ​IC​ ​Group​ ​Sweden​ ​AB​ ​ingår​ ​i​ ​en koncern​ ​där​ ​IC​ ​Group​ ​A/S​ ​med​ ​huvudkontor​ ​i​ ​Köpenhamn,​ ​upprättar​ ​koncernredovisning​ ​för den​ ​största​ ​koncernen.​ ​IC​ ​Groups​ ​“premium​ ​brands”​ ​är​ ​Tiger​ ​of​ ​Sweden,​ ​By​ ​Malene​ ​Birger och​ ​Peak​ ​Performance.​ ​Företaget​ ​äger​ ​även​ ​Saint​ ​Tropez​ ​och​ ​Designers​ ​Remix.​ ​IC​ ​Group omsatte​ ​år​ ​2016/2017,​ ​2,749​ ​miljarder​ ​DKK​ ​vilket​ ​är​ ​3,580​ ​miljarder​ ​SEK.​ ​2

Affärside
Till​ ​en​ ​början​ ​grundades​ ​Peak​ ​Performance​ ​av​ ​fyra​ ​unga​ ​skidtalanger​ ​som​ ​länge​ ​hade funderat​ ​på​ ​varför​ ​ingen​ ​tillverkade​ ​de​ ​skidkläder​ ​som​ ​just​ ​de​ ​ville​ ​ha.​ ​​Kläder​ ​som​ ​skulle​ ​vara kombinerade​ ​med​ ​överlägsen​ ​funktionalitet​ ​med​ ​enkel,​ ​cool​ ​design​ ​men​ ​som​ ​ändå​ ​inte​ ​var​ ​för flashiga,​ ​men​ ​heller​ ​inte​ ​tråkiga.​ ​Detta​ ​är​ ​fortfarande​ ​någonting​ ​som​ ​de​ ​jobbar​ ​med,​ ​att​ ​ha kläder​ ​med​ ​en​ ​enkel​ ​cool​ ​design​ ​som​ ​inte​ ​är​ ​för​ ​flashiga​ ​i​ ​bästa​ ​möjliga​ ​kvalitet.​ ​De​... Köp tillgång för att läsa mer

Peak​ ​Performance | Nulägesanalys

[0]
Inga användarrecensioner än.