Peak Performance | Nulägesanalys

- Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 2
- Marknadsföring
- A
- 12
- 3767
Peak Performance | Nulägesanalys
En nulägesanalys av aktiebolaget Peak Performance AB där eleven skriver om allt från ägandeförhållande, affärsidé och organisation till målgrupp, marknadsföring och företagskultur. Eleven gör också en SWOT-analys och kommer med förslag till förbättringar.
Innehåll
Inledning
● Inledning
● Ägarförhållande
● Affärside
● Vision
● Organisation
● Storlek
● Ledning
● Årsresultat
Företagets interna förutsättningar
● Produkter, varumärke
● Kunande, kompetens, teknik
● Målgrupp
● Marknadsföring
● Distribution, försäljningstekniker
● Konkurrenter
● Företagskultur
● CSR
Extern omvärldsanalys
● PESTLE modellen
● SWOT-analys
● Interna faktorer
● Externa faktorer
● Våra förslag till förbättring
Utdrag
Inledning
Företaget vi valde var aktiebolaget Peak Performance AB. Peak Performance är ett företag som grundades 1986 av fyra stycken profiler inom svensk utförsåkning, Christian Mårtensson, Stefan Engström, Peter Blom och Jonas Ottosson . I en av Åres skidliftar satt de 1 och funderade på varför det inte fanns något företag som tillverkade kläder som perfekt kombinerar funktionalitet med en enkel och attraktiv design. På slutet av 80-talet hade folk tröttnat på det extravaganta och ytliga som såldes i butikerna. Därför startades Peak Performance AB med tanken att få tillbaka de saknade högkvalitativa och äkta varumärkena. Redan från början fick Peak Performance ett positiv varumärke med ett metavärde med lovord om att ha högkvalitativa och stilrena kläder till ett resonabelt pris. Att Peak Performance har ett så gott metavärde är en av deras indirekta marknadsföringsstrategier som gör att det går så bra för företaget. Idag är Peak Performance skandinaviens största tekniska sport- och modemärke. Torsdagen den 19 oktober 2017 fick vi chansen att intervjua Louise som är Brand and marketing manager på Peak Performance och har varit det sedan ett år tillbaka. När vi anlände till Peak Performance kontor i Värtahamnen blev vi väl bemötta och slog oss ner i en soffa där vi fick kaffe och vatten medans vi väntade på att få göra vår intervju.
Ägarförhållande
Peak Performance AB ägs av IC Group Sweden AB. IC Group Sweden AB ingår i en koncern där IC Group A/S med huvudkontor i Köpenhamn, upprättar koncernredovisning för den största koncernen. IC Groups “premium brands” är Tiger of Sweden, By Malene Birger och Peak Performance. Företaget äger även Saint Tropez och Designers Remix. IC Group omsatte år 2016/2017, 2,749 miljarder DKK vilket är 3,580 miljarder SEK. 2
Affärside
Till en början grundades Peak Performance av fyra unga skidtalanger som länge hade funderat på varför ingen tillverkade de skidkläder som just de ville ha. Kläder som skulle vara kombinerade med överlägsen funktionalitet med enkel, cool design men som ändå inte var för flashiga, men heller inte tråkiga. Detta är fortfarande någonting som de jobbar med, att ha kläder med en enkel cool design som inte är för flashiga i bästa möjliga kvalitet. De... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in