Pedagogisk ledarskap | Analys

- Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 3
- Ledarskap och organisation
- A
- 1473
Pedagogisk ledarskap | Analys
Eleven analyserar sitt ledarskap efter att eleven har lett en grupp av barn i en koordinations och samarbetsövning. Eleven tar också upp olika teorier om hur man utvecklas och blir bättre som ledare.
Innehåll
Arbete som ledare
Teorier som stödjer/ifrågasätter
Framåtsyftande/utvecklande idéer
Källor
Utdrag
Arbete som ledare
Syftet och målet bakom mitt ledarpass var att öka ungdomars samarbete i grupp samt ge dem en chans att förbättra sin koordination med kropp och boll. Jag hoppas att de som varit med har fått förståelse för gruppdynamiken samt deras egen koordination och lärt sig nya övningar. Gruppen jag arbetat med var 22 elever i där de flesta var 13 år gamla. De flesta lär ha haft en viss förkunskap eftersom att de har arbetat med liknande övningar på idrotten tidigare men en del elever låg självklart i framkant, vilket jag också märkte, mest pga att vissa kanske regelbundet tränar sin kondition på fritiden när de idrottar. Detta var dock inget större hinder då övningarna jag körde var av en relativt lätt grundnivå men samtidigt nog komplex för att kunna intressera och utmana barn som ligger lite före i utvecklingen. Gruppen höll uppe ett relativt högt intresse även om det stundvis kunde vara svårt att hålla uppe koncentrationen hos ungdomarna och samtidigt föra information vidare. Här var min kritiske vän till stor hjälp då vi tillsammans kunde axla ansvaret och lättare höll koll på hela gruppen.
Själv har jag mycket erfarenhet med ledarskap i denna ålderskategori. Under 4 års tid har jag varit barn och ungdomstränare i taekwondo. Under denna tid lärde jag mig ta ansvar, organisera mig bättre och förstå hur barn och ungdomar lär sig bäst och har roligt. Av min egen erfarenhet har jag ofta haft roligt i sådana situationer och jag tror att den inställningen hjälpte mig långt då lätt sinnesstämning... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in