Projektarbete: Thailand som Charterfenomen

- Samhällsvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 3
- Projektarbete
- MVG
- 29
- 7003
Projektarbete: Thailand som Charterfenomen
Ett utförligt projektarbete som undersöker Thailand som charterfenomen. Syftet är att ta reda på varför destinationen Thailand har blivit en så stor semesterdestination bland svenskar och varför så många resenärer åker tillbaka år efter år, trots naturkatastrofer, våldsamma demonstrationer och bombattentat.
Följande frågor besvaras:
* Vad är det som gör Thailand så attraktivt för svenska turister?
* Varför åker resenärer tillbaka?
* Vilka följder hade tsunamin för svenska turismen till Thailand?
* Hur har Thailands periodvis våldsamma politiska situation med demonstrationer och upplopp påverkat svenska turismen till Thailand?
Innehåll
Sammanfattning
Inledning
Bakgrund
Syfte
Avgränsningar
Problembeskrivning – frågeställningar
Metod och material
Resultat
Thailand
Fakta
Historia i korthet
Charterhistoria
Turism till Thailand
Utmärkelser
Enkätundersökning
Syfte
Metod
Klimat
Word of mouth
Valuta för pengarna
Vänliga thailändare
Thailändska maten
Lätt att resa runt
Turism och politik
Flodvågskatastrofen i Indiska Oceanen 2004
Efter tsunamin
Framtiden
Slutsats och diskussion
Litteratur/källförteckning
Utdrag
Sammanfattning
Vi ville ta reda på varför Thailand har haft sådan genomslagskraft hos de svenska charterresenärerna. Vi har därför gjort en enkätundersökning och tagit kontakt med folk i den svenska charterindustrin samt Thailändska Turistbyrån för att försöka få en helhetsbild av detta fenomen. Vi har också tittat på charters historia från Sverige och när arrangörerna började resa till Thailand.
De saker som svenska resenärer anger som anledning till varför de väljer att resa till Thailand är bland annat att klimatet är behagligt i Thailand under våra kalla vintermånader. Vänliga thailändare nämns ofta av dem som tidigare varit i Thailand som en stor andledning att resa tillbaka. Valuta för pengarna, pengarna räcker längre och man kan till och med unna sig lite extra. Eftersom så många svenskar redan varit i Thailand så känner de allra flesta någon personligen som kan förespråka landet, och de positiva sidorna med destinationen sprids genom ”word of mouth”. Att få rekommendationer av en släkting eller bekant väger ofta tyngre än någon reklamkampanj. Thailändska maten är bekant för de flesta svenskar. Flera restauranger finns på hemmaplan och du kan till och med laga till det i ditt egna kök. Det anses vara lätt att resa runt på egenhand, det är billiga transporter och det är inte svårt att hitta boende eftersom hotellen duggar tätt.
Thailand har haft ett periodvis oroligt politiskt läge nu med ockupation av Bangkoks flygplatser och våldsamma demonstrationer. Men om man ser till statistiken har inte detta haft någon större negativ inverkan utan svenskar fortsätter att resa dit ändå. Troligtvis eftersom de flesta oroligheterna har varit på platser dit svenska charterresenärer inte reser så de tycker att det inte borde vara någon fara.
Tsunamin 2004 var en stor tragedi som många trodde skulle decimera turistantalet under en längre tid. Men istället var resultatet tvärt om och landet kunde snabbt återhämta sig tack vare att den så viktiga turistnäringen kunde fortsätta att verka nästan som vanligt... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in