Reklamfilm Friends | Analys

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Barn- och fritidsprogrammet (före 2011) Årskurs 2
  • Samhällskunskap
  • VG
  • 3
  • 1276
  • PDF

Reklamfilm Friends | Analys

En analys av Friends reklamfilm "Rödhårig"/"Rödluvan" (se klippet på: http://www.youtube.com/watch?v=OBDlnhaOWoA). Eleven ger en bakgrund till reklamens produktion och identifierar dess målgrupp, samt diskuterar både känslomässiga och strukturella aspekter av reklamens uppbyggnad.

Innehåll

- Vilka känslor väcker filmen?
- Vad föreställer filmen?
- Hur är bilden uppbyggd och hur är den framställd?
- Vad kommer man att tänka på när man ser på filmen?
- Vem är tänkt att titta på filmen?
- Vem har gjort eller beställt filmen?
- Vilket syfte har filmen?
- Vilken effekt förväntas filmen ha på mottagaren?

Utdrag

"Det handlar om kille vi säger 9år som går i skolan, som har röttfärgat hår, ganska liten både för sin ålder och längd och ganska ensam.

Han är på väg till sin cykel när 4 killar kommer gående förbi honom och börjar pika honoms hår. En av killarna tar fram en röd mössa och sedan börjar dom reta killen vid cykeln.

Ett annat gäng sitter vid sidan om på en bänk och iaktar hela händelsen, dom tittar med iaktagelse på vad som sägs och vad som händer. En av killarna på bänken tittar extra på killen vid cykeln, han suckar."... Köp tillgång för att läsa mer

Reklamfilm Friends | Analys

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2014-03-31
    bara bra och fint språk...........